Dat is erg, maar zoals hij al snel ontdekt, gaat het nog veel erger worden. Hoewel het appartement gevuld is met kunstwerken van onschatbare waarde (de aftiteling vermeldt ze zoals andere films doen met soundtrackmuziek) en snuisterijen, is er weinig dat erop wijst dat er daadwerkelijk mensen wonen. De koelkast is grotendeels leeg (hoewel het helpt om “Macarena” te spelen wanneer de vriezer open is, de leidingen zijn uitgeschakeld en de enige waterbronnen een zwembad zijn, het automatische sproeisysteem voor de binnentuin en een paar grote visvijvers (en je kunt waarschijnlijk het lot van de vissen die ze bevatten raden).

Nemo realiseert zich dat hij een lange reis tegemoet gaat. Maar dat houdt zijn vastberadenheid om te ontsnappen niet tegen, met name door de meubels van het appartement te veranderen in een toren die hij beklimt in de hoop het dakraam boven zijn hoofd te breken. Tussen deze intense en soms pijnlijke inspanningen door, terwijl de dagen schijnbaar weken worden, vermijdt hij de pijn van het isolement door zichzelf te vermaken. Hij ensceneert nep-kookshows (die demonstreren hoe je pasta maakt zonder een werkend fornuis) en verzint verhalen over de andere bewoners van het gebouw die hij op de beveiligingscamera kan zien, maar die geen idee hebben dat hij er is. Het effect is vergelijkbaar met wat Matt Damon doormaakte in “The Martian” – het verschil is dat het allemaal plaatsvindt in een setting die genoeg geld waard is om mogelijk een groot deel van een missie naar Mars helemaal zelf te financieren.

Terugkomend op wat ik zei over andere filmmakers die mogelijk iets doen met de opstelling die Katsoupis en scenarioschrijver Ben Hopkins hier hebben gemaakt. Terwijl ik naar “Inside” keek en dacht dat het niet werkte, merkte ik dat ik aan drie verschillende regisseurs dacht die wonderen hadden kunnen doen met het materiaal. Ik zie bijvoorbeeld Jerry Lewis er een potentieel briljant stuk aanhoudende solo-slapstick van maken, terwijl hij de plek tot een puinhoop reduceert terwijl hij worstelt om los te komen. (Als je daaraan twijfelt, bekijk dan de verrassende openingsscène van zijn laatste regie-inspanning, “Cracking Up”, waarin hij onbedoeld de wachtkamer van zijn psychiater vernielt via onhandige bewegingen, een in de was gezette vloer en een zak M&M’s. .) Op de andere kant. Aan de andere kant kan ik het verhaal ook zien als een soort arthouse existentiële horrorfilm (geen woordspeling bedoeld) van mensen als Michael Haneke – min of meer wat zou kunnen gebeuren als hij op onverklaarbare wijze werd ingehuurd om de derde “Escape Room” te regisseren. film. Ten slotte had ik dit concept graag gezien in de handen van wijlen de grote Larry Cohen, die beroemd was om films met gedurfde premissen als deze en die adequaat had kunnen navigeren op de kar van sociologisch commentaar op de letterlijke en metaforische waarde van kunst. . .