Nic Cage is hier op zijn best met willekeurig geschreeuw, intens oogcontact en een accent dat je niet wilt missen. De film is ook niet slecht.

ANALYSESynopsis: Nadat een man gedwongen is een mysterieuze passagier onder schot te besturen, komt hij terecht in een kat-en-muisspel met hoge inzetten, waar duidelijk wordt dat niet alles is wat het lijkt.

VERHAALLIJN: sympathiek voor de duivel zal constant spelen met je verwachtingen vanaf het openingsframe. Elk stukje verstrekte informatie is een middel om u te manipuleren om op de een of andere manier te denken. En dat maakt de film zo interessant, ook al gebeurt er heel weinig. Omdat het je in staat stelt om de kleine momenten te onderzoeken die het potentieel hebben om te sneeuwballen tot veel grotere momenten. En zelfs als ik dit zeg, zou ik niet geschokt zijn als ik hoorde dat de film het publiek polariseert. Maar zijn dat niet enkele van de beste?

Zoals de meeste kat-en-muisthrillers, is er veel vertrouwen in de chemie tussen de twee hoofdrolspelers. sympathiek voor de duivel. Gelukkig heeft deze film Nic Cage en Joel Kinnaman in die rollen. De uitvoering van Cage lijkt in het begin misschien vreemd, maar hoe verder de film vordert, hoe logischer het wordt. Natuurlijk moet je een losgeslagen Cage-fan zijn om het te laten aankomen, maar dat ben ik, dus het gebeurde. Toch zijn er enkele intense momenten waarop Cage een subtielere snaar raakt. En ik hou van zijn Boston-accent, dat op de heetste momenten komt en gaat, maar een grote indruk achterlaat. Joel Kinnaman levert een gelaagde uitvoering zoals The Driver die alleen maar beter wordt met herhaalde bezichtigingen. Hoe minder er over je karakter wordt gezegd, hoe beter.

Nic Cage en Joel Kinnaman in Sympathy for the Devil (2023).

De bijtende dialoog is waar de film het meest vermakelijk is. Of het nu Cage is die praat met een agent die ze net heeft aangehouden of Cage die praat met een serveerster bij gesmolten kaas en tonijn. Echt, Cage die hier over alles praat, is absoluut goud. Ik had deze man de hele tijd met mensen kunnen zien omgaan. Dan is er Las Vegas, dat altijd als een geweldige achtergrond dient omdat de stad een eigen persoonlijkheid heeft. Dit is meer aan de rand, maar de glinsteringen zorgen voor een lange weg naar het creëren van een interessante beeldtaal, of het nu gaat om reflecties of neonreclames.

sympathiek voor de duivel het zal waarschijnlijk totaal anders zijn bij een herbeoordeling. En ik denk dat dit enkele van de meest fascinerende soorten films zijn, omdat je ze op een unieke manier kunt ontleden. Want tenzij je een vreselijke herinnering hebt, zul je nooit een ervaring hebben zoals de eerste keer dat je ernaar keek. En toch weet deze film zich nog steeds staande te houden bij een ander horloge. Wat volgens mij zegt dat het een goed doordachte, goed uitgevoerde wending is. En ik kan het moeilijk zo noemen, omdat het gewoon een natuurlijke voortgang van het verhaal is. Maar toch is het een enorme spoiler, dus ik zal er hier niet op ingaan en je aanraden het te vermijden.

Als je opgewonden deze Nic Cage binnengaat, dan zul je het meestal naar je zin hebben. Maar wees voorbereid op veel langzamere momenten en veel gesprekken tussen bestuurder en passagier. Er zijn enkele verhalen die sommige mensen zeker zullen doen kronkelen op hun stoelen. Maar uiteindelijk is dit een karakterstuk waar de acteurs echt wat ruimte krijgen om te werken. En soms is dat alles wat je nodig hebt om je te amuseren in de bioscoop.

SYMPATHIEK VOOR DE DUIVEL film gaat in première 28 JULI 2023.

Sympathie voor de duivel Nicolas Cage Fantasia International Film Festival

8