“Ze waren erg gewelddadig, erg geestig en erg slim”, zegt Morrissey in een archiefinterview over The New York Dolls. Deze onvoorspelbare mix van anarchie en intelligentie bepaalde de carrière van Johansen als artiest en is te zien in elk optreden en elk uitstekend interview in dit project. Scorsese en Tedeschi – de laatste die ‘No Direction Home: Bob Dylan’, ‘Shine a Light’, ‘Rolling Thunder Revue’ en meer heeft bewerkt – weten hoe ze een weliswaar privéman uit zijn schulp kunnen halen zonder de kwestie te forceren. “One Night Only” werkt het beste als je alle verwachtingen van een traditioneel onthullende bio-doc laat vallen. Dit is niet die film. En toch maakt het de emotionele beats krachtiger, zoals wanneer Johansen klinkt alsof hij wordt gestikt tijdens een nummer of gewoon een van zijn geweldige teksten uitzingt.

In die zin is het onmogelijk om dit project niet op te geven zonder een grotere waardering voor Johansen als kunstenaar. Haar stem heeft een kwaadaardige glans in deze fase van haar carrière, en het deed me denken aan de vreugde die ik krijg van moderne dichters als Tom Waits en Nick Cave. Hij zag veel en werd een groot verhalenverteller, maar hij zag het meeste door een knipoog en begroette hem met een ondeugende glimlach. “One Night Only” wordt het verhaal van een man die zijn hele leven omringd was door muziek en deze invloeden wist te filteren door middel van een onderscheidende stem. De film is soms te lang, maar het onderwerp heeft die lengte gewonnen. Hij ziet er fenomenaal uit en vol, nou ja, persoonlijkheid.

De beste aspecten van “One Night Only” werken als een visuele begeleiding van haar show, gravend in archiefmateriaal en interviewsegmenten. Er wordt melding gemaakt van Maria Callas, dus waarom zou u geen clip van Maria Callas laten zien? Nadat Morrissey wordt genoemd als een van de grootste fans van de vroege Dolls, hebben ze toen een deel van zijn optreden afgesneden. Is dit nodig? Nee, maar het creëert een unieke, organische toon voor de film die zich in en uit het verhaal en de muziek weeft en die lonend is als je je aanpast aan de golflengte ervan. Net als de carrière van Johansen, vereist het waarderen van deze documentaire een andere benadering dan de typische concertfilm of bio-doc. Het is de moeite waard.

Vanavond in Showtime.