Adele Lim maakt haar filmdebuut en neemt gedurfde risico’s in haar ordinaire komedie ‘Joy Ride’. De film loopt op een dunne lijn tussen het onderzoeken van oprechte vragen over ergens bij horen en buitensporige grappen die bedoeld zijn om te choqueren. Het is alsof Lim en collega-schrijvers Cherry Chevapravatdumrong en Teresa Hsiao de capriolen in Malcolm D. Lee’s “Girls Trip” als een uitdaging naar de top zagen. Het is veilig om te zeggen dat het team op “Joy Ride” de buitensporige factor overwint, maar of het al dan niet zo effectief is, hangt af van de maag van de kijker voor onzedelijke humor.

Hoe ongelijk de toon ook mag fluctueren met Audrey’s zoektocht naar haar lang verloren gewaande moeder, die haar ter adoptie heeft afgestaan, en de groep die rondhangt met leden van een reizend basketbalteam, er is geen tekort aan grappen en andere komische situaties. om het ongemakkelijke gegiechel en de weeën van het hele lichaam aan het rollen te houden. Om de melee-wervelwind van de film te versterken, vervoert de cinematografie van Paul Yee het publiek van de banaliteit van Audrey en Lolo’s geboortestad naar de ongelooflijk kleurrijke geanimeerde sequenties van het K-Pop-fantasienummer van de groep en de vele stops onderweg. , van mistige wegen en uitgestrekte rivieren tot bruisende cafés en slecht verlichte clubs. De rijkdom van elke scène stabiliseert het zweepslaggevoel van het razendsnelle tempo van het verhaal.

Naast de grove humor, steekt “Joy Ride” ook de draak met Audrey’s identiteitscrisis, door het te gebruiken als springplank voor scherpe zelfkritiek en vernietigend cultureel commentaar. Een van de meest aangrijpende sequenties van de film vindt plaats wanneer Audrey wordt opgelicht door een blanke Amerikaan, een drugsdealer die wanhopig zijn bezittingen wil verbergen. Ze vertrouwt aanvankelijk haar Amerikaanse landgenote ten koste van het zitten met andere Chinese passagiers en brengt de groep in een nog precairere situatie omdat, zoals Lolo het uitdrukt, Audrey bevooroordeeld is tegen mensen die op haar lijken. Er zijn veel kleine introspectieve momenten in de film, zoals wanneer ze landen op de luchthaven van Shanghai; Audrey merkt op wat een ander gevoel het voor haar is om niet meer in de minderheid te zijn. Er zijn nog meer observerende grappen over het missen van de traditionele keuken van een land of het spreken van de taal terwijl je uit de cultuur bent opgegroeid. Deze regels en observaties in “Joy Ride” geven een meer genuanceerd gevoel voor humor aan de grappen over willekeurige seksuele handelingen en roekeloze tatoeages.