Voor de tweede keer dit jaar is de wereld getuige van het verhaal van een houten pop die ervan droomt een echte jongen te worden. Pinokkio van Guillermo del Toro vertelt een verhaal zo oud als de tijd. Van Carlo Collodi Het avontuur van Pinokkio roman werd uitgebracht in 1883, dit iconische verhaal is een hoofdbestanddeel van vele levens geweest, hetzij via het boek of Disney’s animatiefilm uit 1940. Na Disney’s minder dan geweldige poging om het verhaal nieuw leven in te blazen met zijn live-action remake eerder dit jaar, filmde cameraman Guillermo del Toro siert het scherm met een fenomenale en voortreffelijk gemaakte animatiefilm.

Sommige films hebben maanden nodig om te maken. Sommige films duren jaren. Pinokkio duurde meer dan een decennium. Een passieproject dat in 2008 aan zijn tumultueuze weg begon, is glorieus op het scherm gebracht met Netflix en de resultaten zijn monumentaal. Del Toro’s liefde voor geschiedenis komt tot leven als hij een prachtige film maakt over een jonge en naïeve hoofdrolspeler die de wereld om hem heen vanuit een uniek perspectief tegemoet treedt. Deze film is thematisch rijk en onderzoekt het leven, zijn schoonheid, zijn lelijke aard en alles wat met ons bestaan ​​op deze planeet te maken heeft.

Deze film schittert op alle manieren die de live-actiefilm van Disney uit 2022 niet doet. Hoewel deze film een ​​unieke mix bood van CGI en live-actie, zorgde het vermijden van het bronmateriaal en de toewijding om een ​​modernere, opgeschoonde versie van het verhaal te vertellen ervoor dat de film niet meer voelde dan zielloos geld. De passie en liefde voor het bronmateriaal schijnt echter door elk stuk van del Toro’s film. De manier waarop dit personage Del Toro van kinds af aan heeft beïnvloed, maakte hem tot de perfecte persoon om deze film te regisseren. Hij brengt zijn ziel naar het project, schrijft en regisseert de film samen met verschillende medewerkers en creëert een prachtige filmervaring.

Wat deze film zo bijzonder maakt, is de stop-motion animatie. In een door 3D-computeranimatie gedomineerde omgeving is het fascinerend als een regisseur besluit een andere weg in te slaan. Del Toro combineert visuele effecten met ingewikkelde modellen en tekensets. Het filmen begon in januari 2020 en alles aan deze film voelt als liefdeswerk. De animators zijn enkele van de eerste namen die je in de aftiteling van deze film ziet, waaruit blijkt hoeveel waardering Del Toro had voor het team dat het vervelende stop-motionproces doorliep.

Hun werk loont in boekdelen, aangezien de belichting, cinematografie en hoe ze een houten pop tot leven brengen opmerkelijk is. De getoonde kunst is een wonder en de stemacteurs passen bij de film. Ewan McGregor is een verrassing als Sebastian J. Cricket, die genoeg komische momenten krijgt, en zijn stem past perfect bij het personage. Een met sterren bezaaide cast met onder meer David Bradley, Christoph Waltz, Tilda Swinton, Ron Perlman, Finn Wolfhard en zelfs Cate Blanchett als apenassistent maakt de film compleet en ze brengen hun unieke talenten naar de tafel.

Del Toro doet ook uitstekend werk door het bronmateriaal bij te werken zodat het bij zijn stijl past, en het verhaal afspeelt in Italië onder de heerschappij van de fascist Benito Mussolini. De setting stelt del Toro in staat om het personage van Pinocchio in zijn wereld te plaatsen, met een historische achtergrond die verschillende plaatsen voor het verhaal mogelijk maakt. Pinokkio van Guillermo del Toro levert de beste animatie die het jaar te bieden heeft, met een fantastische cast, prachtige beelden en een oogverblindend script. Deze liefdesarbeid loont monumentaal, door een houten idee te nemen en er een echte film van te maken.