Sat. Jul 27th, 2024

De opening is een gebroken scherm van verspreide gebeurtenissen: in één geval wordt een meisje met een roze ballon, wachtend op haar moeder buiten een supermarkt, weggerukt door een groep satanisten in een zwart busje. Ze wordt Case (Maika Monroe), een blonde, getatoeëerde, heroïneverslaafde acoliet van sekteleider Cyrus (Karl Glusman). We springen dan naar een ongeziene tijd later, tijdens Kerstmis, waar, in een gruwelijke scène vergelijkbaar met “A Clockwork Orange”, dezelfde groep handlangers de ex-vrouw van Hightower verkrachten en vermoorden, haar man vermoorden en met hun dochter vluchten. . Elk schot van een dubbelloops jachtgeweer dat het slappe lichaam van Hightower’s ex-vrouw in een zwembad doet tuimelen, is extravaganter dan het vorige en is net zo onbegrijpelijk in zijn teneur als het opzichtige plot van de film.

De eerste paar minuten, een wanhopige en halsstarrige poging om kijkers mee te nemen naar het hart van deze vreselijke film, geven schrijver/regisseur Nick Cassavetes blijk van een gespannen verlangen om de spanning van de botsing van verpletterend realisme en vertrouwd formalisme te verminderen.

De disharmonische ondertoon van de film begint wanneer de naïeve Bob de wereldse Case rekruteert – ze heeft onlangs de groep verlaten en zit momenteel in een afkickkliniek – om de bende van Cyrus op te sporen. Ze gingen op weg in een pick-uptruck met een voorraad wapens en kwamen aan bij een verlaten huis van de Boatman (Jamie Foxx), een tatoeëerder met een geamputeerde hand en het soort witte vlekken op zijn gezicht dat vaak voorkomt bij mensen met vitiligo. De make-up die voor Foxx wordt gebruikt, ziet er gewoon slecht uit. Hetzelfde geldt voor de tatoeages van alle personages, die zo zwart en scherp gedefinieerd zijn dat je je afvraagt ​​of deze plunderaars om de paar maanden worden geairbrusht. Dit zijn enkele kleine schommelingen in authenticiteit die uiteindelijk overkomen als flagrante genegenheid.

Tot op zekere hoogte wil Cassavetes dat je weet dat je naar een film kijkt. Het voegt expliciete stills in met bloedige satanische offers, die kijkers eraan herinneren dat de film is aangepast aan het gelijknamige boek van Boston Teran, maar niet is gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen. Hij en redacteur Bella Erikson vertragen ook de Mozart-getinte vechtscènes om de betovering van deze naturalistische roadmovie te doorbreken. Overdreven maar geëngageerde optredens van bijvoorbeeld Glusman en tal van bendeleden verleggen ook de grenzen van het geloof.

Je kunt bijna voelen hoe “God is een kogel” een intrigerende studie zou kunnen zijn van religieus geloof te midden van een onuitsprekelijk verschrikkelijke wereld. Maar Cassavetes’ opgezwollen script onderbreekt het tempo en ritme van zijn verhaal. Er is een heel subplot met Jan Jones als de trofee-vrouw van de stadssheriff (Paul Johansson) die volledig zou kunnen worden afgeschreven en je zou niets missen. De achtergrond van Cyrus smeekt ook om bijgesneden te worden.