Sat. May 4th, 2024

Een tedere en medelevende debuutfilm van schrijver/regisseurs Mark Slutsky en Sarah Watts, van wie de laatste opgroeide als homo in een gemeenschap van Jehovah’s Getuigen, “You Can Live Forever” laat de romantische spanning tussen de hoofdrolspelers langzaam en natuurlijk opbouwen. , in gestolen blikken en kleine aanrakingen. Terwijl Jaime en Marike om elkaar heen cirkelen, zowel opgewonden als bang voor elkaars gezelschap, blijft deze film die zich afspeelt in de jaren ’90 hangen in de onzekerheid van eerste liefde en het nerveuze wonder van buitenaards verlangen.

Slutsky en Watts zijn evenzeer geïnteresseerd in wat er gebeurt als Marike op een avond een gebed volgt met een hartstochtelijke kus, en als zij en Jaime een verboden affaire beginnen achter gesloten deuren (of trouwens in de badkamerhokjes van een bioscoop). ). Dat gemeenschapsoudsten de relatie zouden verbreken, wordt vanaf het begin begrepen. Zelfs de achterdochtige oudere zus van Marike (Deragh Campbell) moet worden vermeden. Maar “You Can Live Forever” vindt zijn krachtigste distillatie van het conflict tussen liefde en geloof in Marike zelf, die vurig gelooft, net als de andere Getuigen, dat Armageddon op handen is en, in tegenstelling tot de andere Getuigen, dat de veelbeloofde “nieuwe systeem van dingen’ zal haar en Jaime in staat stellen voor altijd samen te zijn. Wat als Jaime uw overtuigingen niet deelt? Dus Marike antwoordt: “Ik kan genoeg geloven voor ons allebei.”

“You Can Live Forever” overweegt toewijding, of het nu gaat om een ​​persoon of een hogere macht, als een vorm van verzet die voortkomt uit blind geloof, en let erop de personages niet te bekritiseren vanwege hun eerlijke overtuigingen. Hij is empathisch, zelfs in de manier waarop hij de gezagsdragers van de gemeenschap behandelt, die beleefd en soms grof zijn, maar altijd in geloof handelen. Deze benadering scherpt op zijn beurt de echte kritieken van de film aan: van bekrompenheid, van culturen van angst en isolatie, en van het gevaar dat indoctrinatie vormt voor jonge mensen die hun zelfgevoel nog aan het ontwikkelen zijn.

Er zijn maar weinig films gemaakt over Jehovah’s Getuigen; nog minder zijn serieus bezig geweest met het strikt isoleren van hun geloofssysteem, hoewel dit de laatste jaren begint te veranderen. “Beginning” van Dea Kulumbegashvili en “Apostasy” van Daniel Kokotajlo onderzochten de gevolgen van patriarchale onderwerping voor vrouwen in het geloof. Richard Eyre’s “The Children Act” bekritiseerde zijn religieuze verzet tegen bloedtransfusies. In zijn ingetogen, bescheiden vorm biedt “You Can Live Forever” een zeer genuanceerde weergave van de leden van de sekte, empathie met degenen die in de religie zijn geboren, degenen accepteren die het als volwassenen omarmden, en in elk opzicht de autoritaire, afgezonderde terughoudendheid impliceren. dezelfde.