Het script van The Shepherds (met de roman van Josh Malerman nog steeds een inspiratiebron) scheert over het oppervlak van pijn. Hun film zegt dat het trauma veroorzaakt door pijn je knock-out kan slaan, je logica kan decimeren en je misschien zelfs op een religieuze kruistocht kan sturen. Maar dit gevoel wordt in geen van de personages diep gevoeld. In plaats daarvan krijgen we uw tragedie op instapniveau en niet veel anders. Zijn er, behalve Sebastián, religieus? Geven ze God de schuld van wat er is gebeurd? De film heeft zo’n haast om snel een tweedeling te creëren tussen de missie van Sebastián en deze groep mensen, dat het niet de moeite neemt om ons om hen te laten geven.

Het helpt niet dat veel van het mysterie en de intriges die gepaard gingen met het vorige “Bird Box”-concept hier verdampt. In plaats daarvan is het belangrijkste doel dat deze overlevenden zich een weg banen door Barcelona naar een reeks gondels die hen naar het kasteel van Montjuic zullen brengen, waar de overlevenden zich volgens geruchten zouden verstoppen. Sofia’s moeder zou er zelfs bij kunnen zijn.

Onderweg moet Sebastián natuurlijk worstelen met zijn geloof. Maar dit interne conflict mist dramatische spanning. Hetzelfde kan gezegd worden over het horroraspect. “Bird Box Barcelona” is met vaste hand in elkaar gezet door redacteuren Luis de la Madrid en Martí Roca en met een scherp oog gefilmd door cameraman Daniel Aranyó, maar er is een algemeen gebrek aan schokken. Die beet is zelfs afwezig in de laatste run van de film naar de gondels, waar Sebastián en de overlevenden het hoofd van deze doemsekte moeten trotseren. Hun leider, een bebaarde man met een derde oog in zijn hand getekend, is zo slecht getekend dat hij heel goed een verzinsel van Sebastián zou kunnen zijn.

Er is niets inherent slecht aan de film Shepherds. Het is vakkundig gemaakt met de algehele glans die je zou verwachten van een groter budget. Je krabt je echter achter het hoofd over wat een ander vervolg zou kunnen brengen dat dit duidelijk niet kon. Niemand in deze cast is zo dynamisch als Bullock, noch is iets zo goed doordacht als de vorige film. Als zien is geloven, heeft “Bird Box Barcelona” niet veel te bieden.

Morgen 14 juli op Netflix.