Thu. May 16th, 2024

Margot Robbie schittert in Greta Gerwigs Barbie, ook al komt de film gevaarlijk dicht bij opgelicht te worden door Ryan Goslings Ken.

VERHAALLIJN: Het gaat niet zo goed met Barbie (Margot Robbie). Hoewel het leven in Barbieland perfect lijkt, kan Barbie niet stoppen met nadenken over haar eigen sterfelijkheid. Als haar bogen eraf vallen en naar adem snakken, ontwikkelt ze cellulitis. Haar enige hoop om haar perfecte Barbie-leven terug te krijgen, is door naar de echte wereld te reizen. Ze wordt gevolgd door de verliefde Ken (Ryan Gosling), die zijn eigen existentiële crisis ontwikkelt.

ANALYSE: Het huis van Greta Gerwig Barbie het werd, misschien onverwachts, de film van de zomer voordat hij zelfs maar uitkwam. Iedereen lijkt er een mening over te hebben, en de projecties van de kassa’s zijn omhooggeschoten, met voorspellers die hopen dat het een hit zal worden. Nu ik de film eindelijk persoonlijk heb gezien, kan ik met vertrouwen zeggen dat Gerwig dat deed Barbie in een film die stilletjes provocerend is, maar toch vertrouwd en leuk. Is het het meesterwerk waarvan sommigen dachten (of hoopten) dat het zou zijn? Nee. Maar Barbie het werkt veel vaker wel dan niet, en er wordt enorm om gelachen (plus een liefdevolle foto van een regisseur die nu een controversiële relatie heeft met WB).

Het beste aan de film is Barbie Land. Gerwig en co-schrijver Noah Baumbach gebruiken het concept dat het bestaat door een soort breuk in de tijd. De mensen in Barbie Land zijn allemaal speelgoed waar kinderen mee spelen en hebben een band met hun eigenaars die hen in Barbie Land raakt. Als een eigenaar besluit een Barbie te vernietigen, wordt ze net als Kate McKinnons ‘Weird Barbie’, en als een model wordt stopgezet, slijten ze hun vergeten dagen in de buitenwijken van de stad.

Barbies reacties

In de film speelt Margot Robbie een personage dat Barbie ‘stereotiep’ wordt genoemd, in die zin dat zij het klassieke blonde, beeldschone model is dat het meest met het merk wordt geassocieerd. Net zoals Mattel tal van Barbie-variaties maakte, bestaan ​​ze allemaal in Barbie Land, met Issa Rae, Hari Nef, Alexandra Shipp en meer die allemaal Barbies spelen. Hetzelfde geldt voor Ken, met Ryan Gosling de klassieke “Beach” Ken, terwijl Simu Liu, Kingsley Ben-Adir en Ncuti Gatwa ook allemaal Ken zijn. Barbies heersen over de aarde, terwijl alle Kens alleen bestaan ​​om ze te aanbidden.

Wat de film van Gerwig interessant maakt, is hoe Barbie Land, terwijl het vermakelijk is, wordt gepresenteerd als een wrede plek, waarbij elke stopgezette of verminkte Barbie geen plaats heeft in de samenleving. Hetzelfde geldt voor alle Kens, die geen keuzevrijheid of doel in het leven hebben.

Wanneer de Barbie van Margot Robbie instort omdat haar menselijke baasje depressief is, reist ze naar de echte wereld om haar positie als de stereotiepe Barbie waar iedereen van houdt te behouden. .

Wat de plot betreft, daar stop ik mee, want de vreugde van de film is om te ontdekken hoe ver Gerwig gaat met het uitgangspunt. Het volstaat te zeggen dat ze erg slim is. Barbie film met veel te vertellen over de samenleving en onze rol daarin. Velen gaan ervan uit dat dit een “mannen = slecht, vrouwen = goed” film zal zijn, maar dat is niet waar. In feite gaat de film over individualisme en hoe we onszelf allemaal moeten toestaan ​​om meer te zijn van datgene waarvan de wereld ons heeft gemaakt, ongeacht geslacht. Dit geldt zowel voor Barbie als voor Ken. Het hekelt zeker het patriarchaat, maar het matriarchaat van Barbie Land komt ook niet gemakkelijk los als je onder de oppervlakte kijkt en enkele van de (te) neusachtige tirades die het derde bedrijf verstoppen.

Margot Robbie is om een ​​aantal redenen ideaal gekozen, de meest voor de hand liggende is – nou ja – ze ziet er precies uit als een echte versie van Barbie, waarbij zelfs de verteller van Helen Mirren commentaar geeft op hoe mooi de actrice is. Robbie kan echter ook kwetsbaarheid en zelfs emotie oproepen, zonder ooit het ‘leuke’ aspect van de rol op te geven.

Het is echter ironisch dat in een film genaamd Barbie, iedereen zal onvermijdelijk uit dit razernij over Ken breken. Ryan Gosling krijgt hier een van de beste rollen uit zijn carrière. Als de Academie ooit slimmer wordt en komedie omarmt, is hij een kanshebber voor de beste mannelijke bijrol. Hij is hilarisch, toont een geweldige komische gevoeligheid terwijl hij Ken’s lieve kant nooit uit het oog verliest, zelfs als hij een tijdje een tegenstander wordt. Aan het einde van de film speelt hij ook een verbluffend muzikaal nummer/danssequentie, een van de meest oogverblindende filmische sequenties in de recente geschiedenis (die WB bijna verpestte toen ze een deel ervan uitbrachten als een promotieclip genaamd “Just Ken”). . Gosling is op zijn best als Ken halverwege de film ultra-macho wordt en zichzelf modelleert naar een glamoureuze foto uit de jaren 80 die hij van Sylvester Stallone zag.

Robbie en Gosling worden vakkundig ondersteund door een ondersteunende cast, waarbij Simu Liu zich onderscheidt van de andere Ken, als coole en acrobatische, terwijl Strange Barbie van Kate McKinnon de show steelt. America Ferrera en Ariana Greenblatt zijn de mensen waarmee Barbie een band heeft en die de film emotioneel gronden, ook al zijn ze niet nodig. De film is op zijn best wanneer de Barbies die hij leidt converseren met de genegeerde of stopgezette personages, zoals Michael Cera’s Allan, een kortstondige beste vriend van Ken die nooit echt verkocht.

Dit is het punt: wanneer Barbie in de echte wereld komt, wordt de film plotseling minder interessant. Er zijn veel knipogen en knikken naar consumentisme, Mattel, en hoeveel Barbie een vis op het droge is, maar het is gedaan. Als ze in Barbie Land zijn, is de film magisch, maar er wordt veel tijd doorgebracht in de “realiteit”, met als een van de vreemdste aspecten dat Will Ferrell de “gemene” menselijke CEO speelt, bijna precies dezelfde rol die hij speelde in De Lego-film.

Aan het einde, Barbie het voelt als 70% Greta Gerwig’s roze fantasie, met Barbie doordrenkte koortsdroom (dat is het goede deel), met de andere 30% gewoon een andere variatie op een formule die dood is gedaan (de vis uit de comedy d ‘water). Er is hier genoeg genie te doen Barbie een gemakkelijke aanbeveling, maar als ze meer doen Barbie films, en dat zullen ze zeker doen, je hoeft Barbie Land niet te verlaten.