Zonder de laatste act volledig te bederven, centreert het de Gladneys thuis, maar met de dood een veel meer aanwezige realiteit in Jacks geest. Helaas, naarmate de intensiteit toeneemt, verliest “White Noise” wat van zijn impact, vooral in sommige gesproken scènes tegen het einde die de toon van de eerste helft verraden. Ja, de film gaat altijd over ‘serieuze’ onderwerpen, maar het wordt ingewikkeld wanneer ze centraal staan, en de toon worstelt om satire en huwelijksdrama te combineren. Het boek van DeLillo werd tientallen jaren lang ‘onfilmbaar’ genoemd, en het lijkt erop dat dit laatste bedrijf dat het meest duidelijk maakt.

Gelukkig heeft Baumbach twee van zijn meest vertrouwde medewerkers om te voorkomen dat hij ontspoort. Driver is hier wederom uitstekend en levert een uitvoering die vaak erg grappig is zonder te vertrouwen op brede karakterbeats. Er is een versie van dit personage die is gecast als een elf – de onhandige academicus die ondanks zijn inferieure vaardigheden moet proberen zijn gezin in leven te houden – maar Driver geeft een uitvoering die vaak erg subtiel is, zelfs als alles om hem heen breed wordt. Gerwig is een beetje vreemd beleefd aan het begin van de film, maar dat is logisch voor een personage dat enigszins uit de hand loopt voordat de lucht om haar heen giftig wordt.

Om dit epos van existentiële angst te ontrafelen, verzamelde Baumbach een team dat vermelding verdient. Cinematograaf Lol Crawley (“Vox Lux”) vindt de juiste balans tussen realisme en parodie in zijn camerawerk, waarbij hij een groot deel van de film een ​​over-the-top look geeft, versterkt door het uitstekende productieontwerp van Jess Gonchor. De A&P hier, met zijn felle kleuren en planken met identieke items, is niet echt de realiteit, maar het is dichtbij genoeg om zijn punt over te brengen, en de chaotische panieksequenties in het midden hebben de energie van een CGI-kaskraker. Ten slotte is de partituur van Danny Elfman een van de beste van het jaar, die de drie tonaal verschillende secties met elkaar verbindt.

Wat betekent dit allemaal? Waarom slikken we pillen, kopen we rommel en kijken we naar auto-ongelukken om aan onze angsten te ontsnappen? De fenomenale A&P-danssequentie die eindigt met “White Noise” raakt een belangrijk thema op een fascinerende manier – we kopen misschien allemaal kleurrijke dingen die we niet nodig hebben om onszelf af te leiden van de realiteit, maar laten we in ieder geval proberen plezier te hebben terwijl we ‘ doe het zo.

Nu in beperkte bioscoopversie. 30 december op Netflixe🇧🇷