ultra-muziekfestival 2023 is gekomen en gegaan en heeft dat op spectaculaire wijze gedaan. De bekende naam van tientallen jaren EDM-festivals heeft altijd gevoeld als de oudejaarsavond van het muziekfestivalcircuit. De grootste bekendheid is dat de meeste producers en dj’s hier pronken met een overvloed aan niet-uitgebrachte content waar iedereen het hele jaar door naar luistert. En dit jaar stelde niet teleur met enkele sleutelfactoren, waaronder excentrieke speciale gasten, opname van meer diverse genres in het EDM-pantheon en een revolutie in een van de undergroundbestemmingen van het festival: Resistance.

De speciale gasten van Ultra hebben altijd deel uitgemaakt van de mystiek van het Ultra Music Festival. De afgelopen jaren waren er iconische momenten van Madonna, Kodak Black, Slash en zelfs Will Smith. De speciale gasten van dit jaar voelden zich echter meer afgestemd op nieuwe muziek en artiesten dan in voorgaande jaren. Dit omvatte artiesten die het meest geschikt leken voor een uitje in Miami, terwijl anderen er op de beste manier net zo zuinig uitzagen. In de eerste categorie, marshmello kopte het hoofdpodium met zijn eigen combinatie van basmuziek, woede en nostalgie keert terug (zie Benny Benassi’s Satisfaction vs Party Favor’s WAWA [Lights Out Jersey Remix]). Maar uit het niets kreeg hij gezelschap van de ene onverwachte artiest na de andere. Marshmello heeft Ultra Music Festival gecementeerd als de enige locatie voor de voorjaarsvakantie GloRilla Het is Roddy rijk hun grootste hits spelen. Maar alle aanwezigen kunnen beamen dat de energie die avond toen piekte farruko betrad het podium om “Pepas” op te voeren voor duizenden ravers. De samenwerking die ze kort daarna samen voor ogen hadden, zou kunnen hebben geholpen om die energie wat langer aan de gang te houden.

In de tweede categorie, Zedd getrokken IJs kruiden… Ja, laat dat even bezinken. Interessant genoeg was het een behoorlijk intelligente, zij het excentrieke verschijning. De rapper kwam naar buiten om haar nummer “No Clarity” te zingen, net zoals Zedd een van haar grootste nummers aller tijden “Clarity” had geplaagd. Ondanks dat beide artiesten het gevoel hadden dat ze uit totaal verschillende tijdperken en achtergronden kwamen, pasten ze perfect bij het verenigen van elkaars publiek tot één menigte. Maar ik weet zeker dat dit de fans er niet van weerhield om naar de livestream te kijken en te zeggen: “What the…” Ondertussen, David Guetta had een soortgelijk moment ter sprake brengen Coi Leraymaar Guetta heeft tenminste een remix van Leray’s “Players” die hij zojuist heeft uitgebracht om de twee artiesten te verenigen.

Een ander aspect dat de UMF van dit jaar zo speciaal maakte, was de opname van nieuwe artiesten uit de scene in genres die normaal gesproken niet veel liefde zien in het Miami-verhaal. Ondanks dat het de plek is om de nieuwste muziek van het jaar te horen, toont Ultra’s geschiedenis typisch veel vriendjespolitiek ten opzichte van housemuziek. Maar dit jaar werden de podia gedeeld met artiesten uit meer muzikale stromingen in de EDM-scene.

Ten eerste was de grootste verrassing charlotte de witte op het hoofdpodium. Het had eerder op de dag kunnen zijn, en misschien was het een kortere set dan de meeste mensen gewend zijn te horen van een artiest van haar kaliber. Maar dat een TECHNO-artiest op de MAIN STAGE van een MAJOR MUZIEKFESTIVAL staat, is bijna ongehoord. Maar Ultra nam een ​​risico en de set had niet perfecter kunnen zijn om Miami uit zijn comfortzone te halen. Ondertussen verwelkomde het wereldtoneel de rijzende ster van drum n’ bass Dimensie die fans uitroeide met zijn repertoire van 2-step grooves en anthemische cuts. Het was ook een geweldig jaar om de sterren van de basmuziek in het algemeen te zien op het Ultra Music Festival in subtronica wonderland met bas voor kleine texas en zijn door woede veroorzaakte happy-hardcore utopie.

Ten slotte was het belangrijkste om over te praten de grote update WEERSTAND. Voor wie het niet weet, Resistance is de naam van een van de grootste merken die een podium mag bezetten op het Ultra Music Festival. Als ze de leiding hebben, zijn het allemaal topartiesten die house, techno spelen en in het verleden hebben ze A State of Trance gehost (dit jaar gepresenteerd door Palco Mundial). The Resistance trekt zich vaak terug in de Megastructuur, maar de meeste mensen kennen het als de thuisbasis van een van de grootste namen in de dansmuziek: carel cox. Zijn jaarlijkse aanwezigheid in de megastructuur is een constante in het leven, zoals dood en belastingen. Maar de artiesten die dit podium delen, krijgen een van de meest ambitieuze en intimiderende visies te zien die een artiest zich kan voorstellen. Kijk zelf maar!

In de aanloop naar de legende waren oogverblindende sets van Enrico Sangiuliano, Ilario AlicanteHet is Anfisa Letgayo. Maar daar stopte de onberispelijke ondersteuning niet. Buzz blijft cirkelen rond sets van ons verhaal, Maceo Plex b2b Michaël Bibi, Adam Beyer b2b Was Den opdat we de test piloot b2b HI-LO aannemen. Vrijdaggangers hebben misschien een legendarische Zweed het podium zien afsluiten met zijn niet te missen HOLO-set. De enige echte Eric Pridz keerden terug naar de UMF met een nieuwe reeks opvallende beelden, gecombineerd met hun progressieve house-talent. Zelfs met mijn beste handschrift kunnen woorden niet beschrijven hoe meeslepend het was om onder die tent te zijn.

Maar voor degenen die op zoek zijn naar een meer intiem gevoel van techno en housemuziek die glitter en glamour inruilen voor puur sonisch escapisme, was er nog een RESISTANCE-podium genaamd The Cove. In de afgelopen jaren stond de Cove bekend als Arcadia, waar het zijn diepte-tartende Spider-podium aanprees, waar dj’s boven de menigte hingen voor een 360°-ervaring die zelden wordt aangeboden op muziekfestivals. Maar toen Arcadia en Ultra uit elkaar gingen, kregen festivalorganisatoren de kans om te zien hoeveel groter ze Cove konden innemen. En dit jaar hebben ze geleverd. Het begon allemaal met elke dag overgenomen te worden door verschillende labels. Op vrijdag, Nicole MoudaberHet collectief IN THE MOOD regeerde oppermachtig. In Julia Vos eigenaar van de uren van de dag Ida Enberg Het is Maya Jane Coles gewoon het vrijdagpubliek betoveren. Maar als je er niet was voor Moudaber b2b met frequente partner in crime Chris LiebingIk kan het alleen maar omschrijven als audiohemel.

De line-up van zaterdag verschoof naar een meer progressieve en deephouse-richting met Joris Voorn met SPECTRUM aan het roer en ondersteuning van geest tegen Het is Franky Wah. Ondertussen hadden zondag alle kampeerders met Dirtybird gehost. Label boss-sets Claude Von Stroke en zijn horde tech house-spelers zoals VNSSA, Walker & RoyceHet is Shiba San had zelfs de backstage-crews geschud.

Kortom, Ultra Music Festival 2023 luidde het nieuwe jaar in voor de muziekfestivalscene, en wel op een typische maar iconische manier. Speciale gasten hebben de aandacht getrokken, meer artiesten uit minder verkende subgenres hebben de schijnwerpers gedeeld en RESISTANCE neemt een proactieve benadering om meer te zijn dan alleen een jaarlijkse bestemming van de show. Door dit alles vraag ik me af… hoe lang het duurt voordat ik mijn volgende vlucht moet boeken en in 2024 in Miami moet blijven.

Fotocredits: Alive Coverage, Rukes, Rudgr.com

Source by rezal