Tue. May 14th, 2024

Maar de film van documentairemaker Chris Smith (‘Fyre’, ‘Operation Varsity Blues’) is geweldig, ongeacht je fandom. Op het meest oppervlakkige niveau is het een genot om dit tijdperk van excessen in de popcultuur opnieuw te beleven en mee te zingen met deze waanzinnig aanstekelijke liedjes. Het is moeilijk te geloven dat het duo alleen bestond van 1982 tot 1986, toen de twee als twintigers indrukwekkende wereldwijde bekendheid verwierven met luchtige hits als “Young Guns” en “Club Tropicana.” De shorts waren kort, het haar was hoog en de energie was opmerkzaam en speels hedonistisch. Michael en Andrew Ridgeley waren mooi en hun muziek was sprankelend; zelfs de eerste sociaal bewuste liedjes werden gemaakt voor de dansvloer.

Onder hun gebruinde buitenkant en hartenbrekers hadden de twee echter een diepe, broederlijke band van kinds af aan en een onverwacht evoluerende machtsdynamiek. Ridgeley’s moeder hield nauwgezette plakboeken bij waarin ze de snelle opkomst van Wham! Michael stierf op eerste kerstdag 2016 op 53-jarige leeftijd; Ridgeley heeft de afgelopen jaren grotendeels een rustig leven geleid buiten de schijnwerpers (hoewel hij wel een cameo had in de romantische komedie ‘Last Christmas’ uit 2019). Als we ze liefdevol horen praten over hun jeugd, hun vroege dagen als worstelende artiesten en de spanning en gevaren van halsbrekend succes, geeft dat een gevoel van directheid, alsof we luisteren naar een gesprek tussen twee oude vrienden die elkaar nog niet hebben ontmoet. spoedig. Als er hier een tekortkoming is, is het dat de film gewoon stopt wanneer Wham! doeleinden; een titelkaart herinnert ons kort aan Michaels latere sterrendom, maar Smith biedt niets van dien aard over post-Wham! carrière.

De vriendschap hield stand, en dat is wat “Wham!” onderscheiden zich van andere muziekdocumentaires: de warmte, de zorgzaamheid en de afwezigheid van het soort creatieve strijd en egoïsme dat deze verhalen zo vaak tot clichés maakt. George Michael en Andrew Ridgeley ontmoetten elkaar op school toen ze respectievelijk 11 en 12 waren. Michael (toen nog onder zijn voornaam, Georgios Panayiotou) was de nieuwe jongen in de klas die naast Ridgeley mocht zitten. Een gedeelde liefde voor muziek werd al snel hun band; Ridgeley verwijst in de hele film naar Michael met zijn bijnaam Yog, wat een element van zoetheid toevoegt. Wat interessant is, is dat Ridgeley al vroeg dominant was – hij was zelfverzekerder en stijlvoller, en had de visie dan Wham! uiteindelijk zou worden. Hoewel Michael op jonge leeftijd duidelijk getalenteerd was, was hij een beetje mollig en onhandig. En ondanks de bravoure die hij uitstraalde in de video’s en concertoptredens van de groep, vond hij het moeilijk zichzelf als een sekssymbool te beschouwen.