Laten we eens kijken naar de ambitieuze prequel-serie van Paramount Plus, Grease: Rise of the Pink Ladies.

VERHAALLIJN: De musicalserie speelt zich vier jaar voor de originele “Grease” af. In 1954, voordat rock ‘n’ roll regeerde, voordat de T-Birds de coolste van de school waren, durven vier afgematte outcasts plezier te hebben op hun eigen voorwaarden, wat een morele paniek veroorzaakt die Rydell High voor altijd zal veranderen.

ANALYSE: mijn verwachtingen voor Vet: Rise of the Pink Ladies ze waren erg laag. Ik waardeer de klassieke speelfilm met John Travolta en Olivia Newton-John, evenals het vervolg geregisseerd door Michelle Pfieffer. De jaren zijn niet aardig geweest voor sommige elementen van Vet, maar dat heeft mensen er niet van weerhouden om theatrale producties en zelfs een verguisde live-versie op FOX uit te proberen. Nu, terwijl de streamingoorlogen hun intellectuele eigendom blijven ontginnen voor elke mogelijke serie, de Paramount + prequel-serie Opkomst van de roze dames heeft tot doel enkele van de minder diverse elementen van Grease te corrigeren voor een nieuwe generatie fans. Gevoel als een mix van Geluk Het is Highschoolmusical, Grease: Rise of the Pink Ladies werkt veel beter dan ik had verwacht, dankzij de hoofdrolspelers die erg pakkende liedjes zingen.

Graxa, Rise of the Pink Ladies, Paramount Plus

Vet: Rise of the Pink Ladies begint in de nazomer en het schooljaar 1954 op Rydell High staat op het punt te beginnen. We ontmoeten meteen Jane (Marisa Davila), een slimme tiener die onlangs uit New York City is verhuisd. Jane trekt de aandacht van de populaire jock Buddy (Jason Schmidt), en de twee beginnen te daten, tot grote ergernis van Buddy’s ex-vriendin Susan (Madison Thompson). Terwijl Jane’s familie, Spaanse moeder en Italiaanse vader, willen dat Jane slaagt en erbij hoort, wordt Jane het middelpunt van schandalige geruchten over haar en Buddy. Jane besluit ze frontaal onder ogen te zien. Jane raakt bevriend met een drietal outcasts, waaronder Olivia (Cheyenne Isabel Wells), zus van T-Birds-leider Richie (Johnathan Nieves), die ook te maken heeft met haar eigen schandaal, aspirant-modeontwerpster Nancy (Tricia Fukuhara) en de butch-klasse. de clown Cynthia (Ari Notartomaso) die noch bij de jongens noch bij de meisjes past. Het kwartet helpt elkaar en creĆ«ert ook de intreeklas Pink Ladies.

In de eerste zes afleveringen die voor deze recensie beschikbaar zijn gesteld, Vet: Rise of the Pink Ladies smeedt zijn kenmerkende speelfilmstem terwijl hij vastlegt wat films zo populair maakte. Ondanks dat het zeventig jaar geleden is ingesteld, Opkomst van de roze dames het is op een zeer herkenbare manier gedaan met een sterke, vrouwgerichte invalshoek. Door zich te concentreren op de vorming van de Pink Ladies, pakt showrunner Annabel Oakes verschillende hedendaagse kwesties aan in een historische context. Vrouwelijke empowerment was een onderdeel van Grease, maar het kwam onder het mom van Sandy die een jongen probeerde te krijgen in plaats van zichzelf gelukkig te maken. Hier zijn Jane, Olivia, Cynthia, Nancy en Hazel (Shanel Bailey) gedreven om gewaardeerd te worden als mensen, niet alleen meisjes, maar ze zijn niet bang om hun vrouwelijkheid in hun voordeel te gebruiken. Aan het begin van de serie omarmen verschillende muzikale nummers seksualiteit vanuit het perspectief van een vrouw, in tegenstelling tot de mannelijke inslag van de originele musical. De diverse cast hier omvat Latino, Black, LGBTQ en Aziatische karakters, waarbij racisme en seksisme een grote rol spelen in het verhaal, maar nooit op een zware manier.

Het uiterlijk en de toon van Vet: Rise of the Pink Ladies ligt heel dicht bij de speelfilms. Er zijn uitgebreide muzikale nummers met solo-optredens en grootschalige, gechoreografeerde nummers met hoofdrolspelers en een ensemble van achtergronddansers. Elke aflevering van een uur bevat drie of vier originele nummers, waardoor deze serie van tien afleveringen een uitgebreide tracklijst heeft. Alle nummers zijn originele composities, een riskant voorstel als je bedenkt hoe iconisch sommige nummers zijn Vet Het is. Gelukkig zijn deze nummers erg pakkend en wedijveren ze met sommige van de originele nummers op het album van Ryan Murphy. Geluk. In plaats van het geluid van filmsoundtracks na te bootsen, Vet: Rise of the Pink Ladies het biedt anachronistische ballads en Broadway-waardige nummers die baat hebben bij een solide cast van zangers om ze te zingen. Hoewel geen van de nummers zo opvalt als “Greased Lightnin'” of “Summer Nights” tussen talloze musical- en speelfilmklassiekers, zullen deze nummers waarschijnlijk resoneren met alle leeftijden.

Hoewel de serie rechtstreeks aansluit op Vet op een manier die ik hier niet zal bederven, is Jackie Hoffman’s optreden als assistent van regisseur McGee een van de vele verwijzingen naar de film. Hoffman is uitstekend omdat hij nooit probeert de uitvoering van Eva Arden in de film na te bootsen. Ze is ook een van de weinige herkenbare actrices in deze serie, die uit verschillende nieuwkomers bestaat. Van de hoofdcast heeft niemand eerder meer dan een handvol credits Vet: Rise of the Pink Ladies. Ze hebben echter allemaal de ietwat overdreven stijl van de speelfilm, terwijl ze erin slagen de dramatische elementen gelijke tred te houden met de komische momenten. Er is hier wat drama, waarvan de meeste deze serie naar stevig PG-13-territorium duwen, maar het werkt als je je overgeeft aan het vlezige plezier van dit alles. Dit verhaal is bedoeld om te resoneren met het publiek, maar het doet dat op dezelfde manier als een toneelproductie zou doen: een breed emotioneel bereik wordt gebruikt om de muzikale nummers te ondersteunen. Het lukt niet altijd, maar meestal wel.

Vet: Rise of the Pink Ladies het heeft alle noodzakelijke elementen van de musical die het inspireerde, en vertelt relevante verhalen waar alle leeftijden van kunnen genieten. Met een vrouwgerichte bocht naar het verhaalOpkomst van de roze dames heeft het potentieel om het verhaal te vertakken naar andere elementen van de wereld van Vet. Toch is er een evenwichtig beeld van de Greasers en de Preps en de anonieme populatie van Rydell-studenten die anders niet op de voorgrond zouden treden. Met leuke liedjes en interessante personages zullen muziekfans veel te genieten vinden van deze serie, die ook een ander hoogtepunt in het origineel zou kunnen veroorzaken. Vet film. Opkomst van de roze dames het mist die kenmerkende nummers die het gedenkwaardig zullen maken, maar er is meer dan genoeg materiaal in dit seizoen om het de moeite waard te maken om naar te kijken en terug te komen voor volgende seizoenen.

Vet: Rise of the Pink Ladies debuut binnen 6 april bij Paramount+.

7