Haar verhaal lijkt een must-see onderwerp voor een publieksvriendelijke film, en “True Spirit” – met in de hoofdrol Teagan Croft van DC’s “Titans”, geregisseerd door Sarah Spillane en mede geschreven door haar en Cathy Randall – mag je niet missen. De structuur van het script heeft de neiging om het dramatische momentum te belemmeren door regelmatig sleutelmomenten uit Watsons jeugd te schrappen, net wanneer de actie in de tegenwoordige tijd op stoom komt. Maar de zeilsequenties, een mix van locatiebeelden en stukjes groen scherm, zijn opwindend, soms adembenemend en soms sprookjesachtig poëtisch (zoals in een nachtscène die begint met een bovenaanzicht van Watsons boot). drijven in een zee van sterren, kantelt dan omhoog om te laten zien dat de sterren weerspiegelingen zijn in het water).

Zoals opgemerkt in Watsons memoires, was haar vader er in het echte leven fel op tegen dat ze de reis zou maken, maar de film laat het lijken alsof hij maar even aarzelde; en het “coach” -personage van Cliff Curtis, Ben Watson, is een gefictionaliseerde versie van Watsons echte mentor en projectmanager, Bruce Arms. Hij heeft hier een tragisch achtergrondverhaal gekregen dat de heldin meestal iets lijkt te geven om wreed tegen hem te gebruiken in een tijd dat ze allebei gestrest zijn. (Ja, ze maken het goed.) Maar er zijn altijd compressies, weglatingen en uitvindingen in op het leven gebaseerde drama’s, en de gestroomlijnde benadering van deze film werkt meestal in het voordeel, zelfs als er momenten zijn waarop men zou willen dat ze in de ” fabel” aspect. ” een beetje moeilijker (wat een animatiefilm had dat kunnen maken!).

Over het algemeen is er echter iets een beetje onopvallend en “off” aan deze productie. Het is zo luchtig en helder dat het leest als een Disney Channel-versie van een jungle-overlevingsverhaal, geschikt voor jonge kinderen die vermoedelijk niet met al te veel complexiteiten of tegenstrijdigheden om kunnen gaan, en van wie de ouders (misschien) geloven dat de hoogste functie van het populaire Het is onze cultuur om gezinnen te laten zien als harmonieuze instellingen en buitenstaanders als nietswetende bemoeizuchtige mensen.

En tegelijkertijd, vreemd genoeg, is de film zo koppig gericht op het rechtvaardigen van Watson, zijn familie en de coach, en iedereen die bezwaar maakt tegen de reis eruit te laten zien als spelbrekers en usurpatoren van vrije wil, dat er momenten zijn waarop het lijkt het filmische equivalent van een pijnlijke winnaar. De nee-zeggers van de media worden belichaamd door een samengestelde tv-reporter gespeeld door acteur Todd Lasance – een showboater met een sluwe glimlach die de naam “Atherton” draagt, vermoedelijk een eerbetoon aan de narcist gespeeld door acteur William Atherton in “Die Hard”. Natuurlijk komt Atherton uiteindelijk ook opdagen en juicht Watson toe. Bovendien leest Watsons blog in de film meer als een illustratie van hoe je de media kunt omzeilen en je ‘boodschap’ naar buiten kunt brengen dan als een autobiografische schatkamer die Watsons ongelooflijke reis documenteert. Ondertussen is het diepgewortelde seksisme waarmee Watson te maken kreeg van recordcertificeerders die allerlei redenen verzonnen om haar het recht te ontzeggen om daarna een wereldrecord te claimen, ononderzocht gebleven.

Watsons memoires en de documentaire uit 2010 over zijn prestatie, “210 Days”, zijn meer volledige en genuanceerde analyses van dit verhaal, hoewel dit natuurlijk bijna altijd geldt voor documentaires die hetzelfde verhaal vertellen als fictie. Dramatische speelfilms hebben meestal doelgerichte verhalen met ongecompliceerde gelukkige eindes. De rotzooi van het leven wordt opgeruimd in naam van het geven van mensen wat ze geacht worden te willen.

Speelt nu op Netflix.