Het duurde iets meer dan een decennium, maar de transformatoren de franchise kwam er uiteindelijk achter dat films over gigantische vechtrobots misschien zouden moeten zijn plezier. (Speciaal of die gigantische gevechtsrobots ook kunnen transformeren in auto’s, vrachtwagens en vliegtuigen.) Hoewel het misschien een tijdje heeft geduurd (om nog maar te zwijgen van vijf steeds saaiere en plechtiger Michael Bay-inzendingen) om op dat punt te komen, betekent in ieder geval dat de jongste transformatoren film, opkomst van de beestenis een echt leuke zomerse blockbuster, met als hoogtepunt Pete Davidson als Mirage.

Een stemprestatie benadrukken als de beste kwaliteit van een film opkomst van de beesten zou kunnen worden gezien als vernietigend met vage lof, maar dat is hier niet het geval. Het is eerder een waardering voor hoeveel het werk van Davidson verbetert beesten als een productie, omdat deze films steeds verder weggaan van Bay’s superserieuze sfeer ten gunste van een nieuwe, lichtere benadering.

opkomst van de beesten speelt zich af in 1994 – dus zeven jaar later bijde voormalige postbaai Transformatoren film, hoewel geen van beide films in het bijzonder leunt in de periode-setting, behalve hoe dat de soundtrack beïnvloedt (regisseur Steven Caple Jr. doet geweldig werk door nummers van Wu-Tang Clan, A Tribe Called Quest en meer op te nemen). En de film begint eigenlijk met een uitgebreide proloog waarin de Maximal-clan van robot-beest-hybriden wordt geïntroduceerd, die hun thuisplaneet ontvluchten terwijl deze wordt vernietigd door de gemene Terrorcon Scourge (ingesproken door Peter Dinklage), een ondergeschikte van de nog gemenere planeeteter. entiteit die bekend staat als Unicron (ingesproken door Colman Domingo).

De Maximals zoeken hun toevlucht in een kleine blauwe knikker genaamd Terra; ze doen zo goed hun toevlucht dat ze minstens een half uur niet meer komen opdagen. In plaats daarvan ontmoeten we Noah (Anthony Ramos, die “leid een actiefilm met een groot budget” aanvinkt op de checklist voor alle veelbelovende jonge acteurs), wiens inspanningen om een ​​baan te vinden om te helpen zorgen voor zijn moeder (Luna Lauren Vélez) en haar jongere broer (Dean Scott Vazquez) schieten tekort. Dus stemt hij ermee in om zijn vriend Reek (Tobe Nwigwe) te helpen een Porsche op te krikken die al jaren verborgen is… een Porsche die de Transformer Mirage blijkt te zijn.

Mirage is opgewonden dat hij niet langer vastzit in een garage en nadat hij zijn speciale vaardigheden heeft gebruikt (zoals het kunnen projecteren van meerdere versies van zichzelf naast algemene Transformers-ing) om Noah uit een verkeersopstopping te halen. , vormt snel een band met de verbijsterde mens. Het is Mirage die Optimus Prime en de andere Transformers die zich ook op aarde verbergen overtuigt om Noah hen te laten helpen bij het opsporen van de Trans-Warp Key, een buitenaards apparaat dat zojuist is geactiveerd door de moedige museumonderzoeker Elena (Dominique Fishback) en zou kunnen helpen de Transformers vinden een weg terug naar hun thuisplaneet.

Wereldreizen en schattenjacht volgen, terwijl Noah en Elena overeenkomen om de Transformers en de Maximals nu uit hun schuilplaats te helpen. Dit is natuurlijk nog steeds het soort film waarin een slechterik een zin zegt als “Als ik de sleutel heb, zal ik alleen heersen” – het is een film over gigantische robots en gigantische robot-dier-hybriden die in gevechten verwikkeld raken, eerlijk gezegd zou het een teleurstelling zijn als er niet minstens één was klein voor deze. beesten het slaagt er nog steeds in om de zaken licht te houden, en het werk van Davidson maakt daar een groot deel van uit.

Pete Davidson's Transformers-recensie

Transformers: opkomst van de beesten (Paramount)