Sun. Apr 28th, 2024

Zach Galifianakis speelt Ty Warner, iemand die duidelijk zijn persoonlijke en professionele relaties zal verraden omdat er geen andere film is. Vanaf het begin speelt “The Beanie Bubble” op verontrustende manieren met tijd en standpunt. Het stuitert heen en weer tussen de begindagen van Warners uiteindelijke pluchen speelgoedimperium en de dagen die zich ontvouwden toen Beanie Babies een kapitalistische droom werd voordat het neerstortte als het vrachtwagenwrak dat glimmende pluchen speelgoed in slow motion achter de aftiteling over de snelweg verspreidt. Het is aanvankelijk moeilijk te onderscheiden, maar dit is eigenlijk het verhaal van drie vrouwen die in Ty’s giftige baan worden getrokken. De wens om een ​​verhaal vanuit meerdere perspectieven te vertellen is ambitieus, maar het is fataal wanneer men beseft dat geen van deze verhalen verder is ontwikkeld dan hun fundamentele karaktereigenschappen. En kijken naar getalenteerde artiesten die vast komen te zitten met dit inerte script kan ongelooflijk frustrerend zijn.

Getalenteerde artiesten zijn onder meer Elizabeth Banks als Robbie, de vrouw die Ty ontmoette in het gebouw dat ze deelden en een snelle vriendschap vormde. Na wat dronken gepraat verkocht Ty het antiek van zijn overleden vader en de twee begonnen samen een bedrijf in 1986, Ty Inc. Het gestage heen en weer springen van Ty Inc naar het succes van Ty Inc in de vroege jaren ’80 en ’90 is niet veel meer dan een reden om te betalen voor meer releases van popmuzieknaalden. En het vreemdste is hoeveel het de film van zijn belangrijkste hoofdstukken uitput, zonder ooit te illustreren hoe Ty/Robbie van dromers naar cynische leveranciers van massaconsumptie ging, omdat de film nooit in een stroomversnelling kan komen of de ontwikkeling kan bijhouden. Het is een van de meest verbijsterende scenario’s die in jaren zijn gemaakt.

Sarah Snook, bekend van ‘Succession’, doet het iets beter als Sheila, die Ty ontmoet op een moment dat ze niet echt op zoek is naar liefde of handel, maar uiteindelijk met hem trouwt, en hun dochters helpen de Beanie Babies groot te brengen. Nogmaals, Ty zal uiteindelijk Sheila en zelfs haar stiefdochters wegduwen voor financieel gewin is deprimerend onvermijdelijk, maar Snook doet haar best voor een ander oppervlakkig personage. Dat geldt ook voor Geraldine Viswanathan als Maya, de vrouw die op twee manieren geschiedenis schreef (tenminste zoals gepresenteerd in de film). Op een speelgoedbeurs vertelt ze een klant die op zoek is naar uitverkochte Beanie Babies dat het een beperkte oplage is, waardoor de vraag van verzamelaars ontstaat die het fenomeen zou stimuleren. Ze wordt ook gecrediteerd voor baanbrekende internethandel, wat de lichtere vloeistof was voor deze rage toen verzamelaars bankbiljetten vergeleken in de begintijd van chatrooms.