“Shazam! Fury of the Gods” gaat zelfs nog verder in die richting. De eerste “Shazam!” het werkt zo goed omdat het vooral gericht is op twee onbeduidende tieners, Billy Batson (Asher Angel) en Freddy Freeman (Jack Dylan Grazer), die worden meegezogen in een generieke fantasie, met wat hulp van hun uitgebreide familie van verweesde vrienden. “Shazam! Fury of the Gods” volgt grotendeels de stripboekformule waarmee de eerste film de spot dreef, ondanks weer een sterk komisch optreden van ster Zachary Levi en enkele sporadische yuks overal. Het is ingewikkelder en minder veilig dan de eerste “Shazam!” maar deze restjes worden nog steeds goed genoeg opgewarmd.

Billy, Freddy en hun pleeggezin keren terug om het laatste wraakzuchtige complot te bestrijden, dit keer een drietal wraakzuchtige tovenaressen genaamd de Dochters van Atlas, geleid door Hespera (Helen Mirren) en Kalypso (Lucy Liu), die hun vader, Atlas, willen wreken. (niet op deze foto). De identiteit van de derde dochter is even in nevelen gehuld.

Billy’s angsten spreken luider tot de “Marvel Family”, zoals stripboekfans ze kennen, een vrolijke groep pre-tieners die, na het toverwoord “Shazam” te hebben geroepen, goddelijke superkrachten krijgen. Maar zelfs inwoners van Philadelphia, waar de meeste “Shazam! Fury of the Gods’ gebeurt, lijken ze niet te weten wie deze kinderen zijn. Ze verwijzen naar de Marvels als de “Philly Fiascos”, vermoedelijk omdat je een DC Comics-personage geen Marvel kunt noemen. Billy wil ook weten wat zijn “superheldennaam” is; hij krijgt wat antwoorden nadat hij onverwachts herenigd is met zijn knorrige goeroe/mentor, de tovenaar (Djimon Hounsou), die op de een of andere manier de gebeurtenissen van de eerste “Shazam!” heeft overleefd. Maak je geen zorgen als je dit laatste plotpunt bent vergeten, Billy en Freddy maken er herhaaldelijk grapjes over.

Dit soort voorgekauwde humor is alleen vertederend omdat het wordt verfijnd door de castleden van de film, vooral de acteurs die de energieke, volwassen halfgoden spelen die Billy en zijn familie worden als ze het toverwoord zeggen. Levi, die Billy’s alter ego Shazam speelt (ook bekend als Captain Marvel), en Adam Brody, die “Super Freddy” speelt (ook bekend als Captain Marvel Jr., de favoriete superman van Elvis), vallen beiden op als tieners die worstelen met volwassen gevoelens en verantwoordelijkheden. De volwassen schurken van de film vallen niet op, hoewel Mirren nog steeds lacht als een kampioen.