Tue. May 14th, 2024

Het veld: Hebzucht, manipulatie, jaloezie en ambitie ten koste van anderen zijn misschien niet de eigenschappen die iemand wil in hun interpersoonlijke relaties, maar ze zorgen zeker voor geweldige verhalen, nietwaar?

scherper, het nieuwe drama van A24, omschrijft zichzelf als een verhaal waarin niemand is wie hij lijkt. Gestructureerd in hoofdstukken, springend van perspectief naar perspectief tussen onze hoofdpersonages, ontmoeten we eerst Tom, de aardige, enigszins kwetsbare en relatief verloren boekwinkeleigenaar die door Justice Smith tot leven is gewekt. Smith doet hier uiteindelijk wat onderzoek, maar hij heeft deze keer geen harige metgezellen aan zijn zijde; scherper is stevig geworteld in een gruizig maar esthetisch New York City.

Bijna twee uur lang scherper weeft Tom’s cross-overs met Sandra (relatieve nieuwkomer Briana Middleton, die duidelijk indruk maakt), Max (een goed gecaste Sebastian Stan), Madeline (Julianne Moore) en Richard (John Lithgow). Regisseur Benjamin Caron’s kijk op het neo-noir-genre houdt ons scherp, gebruikmakend van genre-kenmerken zoals verraad, moreel grijs en een onderstroom van verlangen om het verhaal hier te vertellen. De kern van dit alles is natuurlijk het verlangen naar één ding boven alles: geld.

Kamers, Bars en Vergaderzalen: Het is een beetje moeilijk om in de details van te duiken scherper zonder al het plezier te bederven. Zelfs een hint naar het bestaan ​​van wendingen lijkt het publiek oneerlijk voor te bereiden op wat hier te wachten staat, maar kijkers zullen de structuur die bij elke perspectiefsprong wordt gebruikt, vroeg genoeg begrijpen. Zelfs als we het gevoel hebben dat we bij de zwendel betrokken zijn, hebben we het mis – motivaties en loyaliteiten veranderen, en het effect is ongelooflijk aantrekkelijk.

Het scenario is geschreven door Columbia-vrienden Brian Gatewood en Alessandro Tanaka; het idee werd 15 jaar geleden bedacht, maar de eerste ontvangst van het concept was lauw. Tanaka, nu gevestigd door werk in De oppas, rechercheur kameraadHet is Supermarkt, introduceerden het idee opnieuw bij Gatewood, en de twee begonnen het script opnieuw te bekijken. Na voltooiing begon het script al snel buzz te genereren – het haalde de zwarte lijst in 2020 en trok de aandacht van Julianne Moore, die de dag nadat het script was gelezen contact opnam met de schrijvers en het overnam als producer.

Gatewood en Tanaka beschrijven zichzelf als “oude thrillerfans” in de persaantekeningen van de film, en het is duidelijk dat ze het genre door en door kennen. De wendingen zijn hier goed getimed en het tempo van het verhaal is sterk. Ze beschrijven hun proces als gedeeltelijk geïnspireerd door het idee dat we allemaal de hele dag maskers dragen; liegen is zo gewoon geworden dat sommige mensen niet eens merken hoe ze hun vermomming veranderen in verschillende scenario’s.

julianne moore justitie smith scherpst

Scherper (Apple TV+)