Sun. May 12th, 2024

De terugkeer van Samuel L. Jackson naar de MCU als Nick Fury is meer een spionagethriller dan een superheld.

VERHAALLIJN: Nick Fury speelt zich af in de huidige MCU en ontdekt een clandestiene invasie van de aarde door een factie van vormveranderende Skrulls. Fury werkt samen met zijn bondgenoten, waaronder Everett Ross, Maria Hill en de Skrull Talos, die een leven voor zichzelf op aarde heeft opgebouwd. Samen racen ze tegen de klok om een ​​op handen zijnde Skrull-invasie te stoppen en de mensheid te redden.

ANALYSE: Fase vijf van het Marvel Cinematic Universe kende een moeizame start. Terwijl de kassaresultaten van Ant-Man en de Wasp: Quantumania Het is Voogden van de Galaxy Vol. 3 goed waren, heeft de lovende kritieken waar Marvel Studios synoniem voor is geworden in de ogen van veel fans wat van zijn glans verloren. De eerste Disney+ serie van de huidige fase van de MCU brengt veel personages en plotelementen terug uit de films die eraan voorafgingen. Avengers: eindspel en probeert de weg vrij te maken voor een nieuwe golf van helden en schurken. Allemaal onder leiding van Samuel L. Jackson als Nick Fury in een gelimiteerde serie van zes afleveringen. Na de eerste twee hoofdstukken gezien te hebben, geheime invasie het is zeker dichter bij de toon Kapitein Amerika: De Winter Soldaat en speelt meer als een spionagethriller dan als een blockbuster-actiefilm.

geheime invasie is een directe voortzetting van de plotelementen van kapitein wonder en stelt ons opnieuw voor aan Talos, de Skrull-leider gespeeld door Ben Mendelsohn. Hoewel alleen de eerste twee afleveringen van geheime invasie beschikbaar zijn gesteld voor deze recensie, is er een duidelijk onderscheid tussen deze serie en al het andere dat we in de MCU hebben gezien. Ik heb dit altijd gezegd in mijn recensies van Marvel Studios-projecten, maar geheime invasie het is echt geen superheldenproject in de zin waaraan we gewend zijn geraakt. Er zit een veel volwassener invalshoek in het vertellen van verhalen, waarbij de nadruk ligt op de menselijke personages die we de afgelopen vijftien jaar hebben gezien. Afgezien van de Skrulls zijn er in deze eerste hoofdstukken geen superhelden op het scherm, aangezien zelfs Don Cheadle zonder zijn War Machine-pantser verschijnt. Er zijn verwijzingen naar Carol Danvers, The Avengers en andere MCU-personages. Toch gaat dit verhaal echt over de relatie van Nick Fury met de Skrull-mensen na het einde van Kapitein Marvel.

De serie legt snel uit dat nadat de Skrull-mensen er niet in waren geslaagd een nieuwe thuiswereld te vinden, er een schisma was tussen degenen die Talos volgden en degenen die Gravik (Kingsley Ben-Adir) volgden. Gravik wil de aarde infiltreren en het overnemen van de Skrulls. Wanneer Fury hiervan verneemt van Talos en Maria Hill (Cobie Smulders), keert hij terug naar de aarde nadat hij het grootste deel van de post-Blip-jaren aan boord van het SWORD-ruimtestation heeft doorgebracht. SABRE Talos informeert Fury dat hij de hulp van zijn vriend nodig heeft om Gravik te stoppen en zijn dochter, Gi’ah (Emilia Clarke), die de kant van Gravik heeft gekozen. Fury schakelt zijn weinige overgebleven vrienden in, waaronder de Britse MI6-agent Sonya Falsworth (Olivia Colman), om de wereld ervan te overtuigen dat de Skrull-opstand onder hen is. Wat volgt in de openingsafleveringen is veel detectivewerk en een paar achtervolgingsscènes door heel Moskou die leiden tot gebeurtenissen die de planeet op de rand van de Derde Wereldoorlog zouden kunnen brengen. Zonder de plotdetails voor deze afleveringen te bederven, kan ik zeggen dat ik een paar theorieën heb over waar deze serie naartoe gaat. Ze omvatten een grote tegenstander die verbonden is met de Skrulls van de pagina’s van Marvel Comics.

Hoewel we Samuel L. Jackson al vele malen eerder als Nick Fury hebben gezien, is deze herhaling van het personage heel anders dan de laatste keer dat we hem zagen. Fury is veranderd door de gebeurtenissen van de snap van Thanos en zijn tijd met de Skrull-mensen, die we zien in flashbacks van eind jaren 90. Deze nieuwe Fury is niet meer zo opgeknapt als hij ooit was, en zijn leeftijd is beginnen te vertonen. Jackson zit in meer van die twee afleveringen dan in het grootste deel van zijn totale MCU-schermtijd. De legendarische acteur stelt niet teleur en spuugt een aantal gedenkwaardige regels uit die direct na de première van deze serie citaten zullen worden. Ben Mendelsohn is ook erg goed, hij onderzoekt meer wie Talos is dan in Kapitein Marvel. Olivia Colman is spectaculair als de brutaal efficiënte Falsworth, terwijl Emilia Clarke verre van is wat ik van haar had verwacht. Gi’ah is een ruwer personage dan Clarke in haar carrière heeft gespeeld en werkt goed samen met Kingsley Ben-Adir. Gravik is een dreigend en gevaarlijk personage en Kingsley Ben-Adir maakt hem tot een solide tegenstander met een appeltje te schillen met Nick Fury. Hoewel we optredens zien van Martin Freeman als Everett Ross en Don Cheadle als Rhodey, is zijn opname gering in vergelijking met de rest van de cast.

Met alle zes afleveringen geregisseerd door ervaren televisie-, documentaire- en commerciële filmmaker Ali Selim, geheime invasie het voelt anders aan dan andere MCU-producties. Terwijl De valk en de wintersoldaat serie droeg een visueel palet vergelijkbaar met deze, geheime invasiehet verhaal van voelt directer en minder filmisch aan. Er zijn enkele grotere instellingen in de eerste paar afleveringen die zouden passen in een MCU-onderneming op een groot scherm, maar over het algemeen speelt het grootste deel van dit verhaal zich af achter de schermen en interieurs, waardoor het een meer besloten gevoel krijgt, vergelijkbaar met Selims inspiratie, de derde man en FX-serie De Amerikanen. Reeksschepper Kyle Bradstreet (Dhr. Robot) werkte met een klein schrijfteam met onder meer Brian Tucker en Roxanne Paredes, die de spion en westerse inspiratie delicaat verdiepten, terwijl het voelde als een natuurlijke uitbreiding van de MCU. Er zijn een aantal substantiële plagen weggestopt in de eerste afleveringen die een mooie super Skrull-onthulling plagen voor het einde van deze show waarvan ik hoop dat het enkele hardcore Marvel-fans zal opwinden (Hint: zie wat ik daar heb gedaan?)

Met een wekelijkse afleveringsdaling, geheime invasie zal kijkers frustreren die maar een uur per keer kijken. De eerste aflevering eindigt met een enorm moment voor de MCU, en de tweede laat Nick Fury-fans een week wachten om meer te weten te komen. Maar verhalend gezien valt geen van de afleveringen op zichzelf echt op als solide kijkervaringen. Omdat Kevin Feige en de creatieve teams van deze Disney+-series ze vaak vergelijken met speelfilms, voelen de afleveringen die ik heb gezien eerder aan als onderdeel van een film dan als op zichzelf staande afleveringen. Ik zal een betere indruk krijgen geheime invasie in anderhalve maand, één keer, heb ik het hele verhaal van begin tot eind gezien, maar er is hier genoeg om me geïntrigeerd te houden om te zien waar dit heen gaat. Hopelijk, geheime invasie het zal een keerpunt zijn voor het Marvel Cinematic Universe, aangezien deze openingsafleveringen volwassener en beter gestructureerd zijn dan veel van zijn films en series van de afgelopen jaren.

geheime invasie debuut binnen 21 juni op Disney+.

7