Tue. Apr 30th, 2024

Het zou heel leerzaam zijn om een ​​duo uit het nieuwe te zien Film Super Mario Bros. en live-actie Super Mario Bros. uit 1993. Samen bieden ze een duidelijke momentopname van de zich ontwikkelende relatie van Hollywood met intellectueel eigendom. Dertig jaar geleden dachten filmstudio’s dat ze het beste wisten wat op het scherm werkte en gooiden daarom weg wat de film maakte Super Mario populaire games toen ze er een film van maakten. Het resultaat: een bizar filmisch verhaal over twee loodgieters die vechten tegen Dennis Hopper om de controle over een stad vol dinosaurussen, waarbij ze hem beschieten met stuitergeweren.

2023 De film Super Mario Bros., aan de andere kant, is niet alleen sterk geïnspireerd door de games, maar werd ook gecoproduceerd door Nintendo. Het logo gaat de film vooraf, terwijl de aftiteling de huidige en voormalige presidenten van het bedrijf erkent. Vanuit het oogpunt van corporate branding zouden ze blij moeten zijn met de resultaten; De film Super Mario Bros. Het kan absoluut beter, maar het kan niet meer gewijd zijn aan het uiterlijk, het gevoel, de personages, het ontwerp, grappen, instellingen, muziek, power-ups, geluidseffecten, gameplay, het bouwen van levels en zelfs de dialoog van het spel. Super Mario spellen. Ik durf zelfs te wedden dat er in geen enkele film in de geschiedenis meer gebruik is gemaakt van de uitdrukking “Mamma mia!” Wat De film Super Mario Bros. – zelfs niet degene met de titel Mama Mia! en omvatte verschillende uitvoeringen van het nummer “Mamma Mia”.

DE GEBR. SUPER MARIO. FILM
nintendo

Als je denkt dat alleen al het idee dat a Super Mario er is een film waarin Mario “Mamma mia!” veel is grappig, deze computercartoon is voor jou. Als je denkt dat het absoluut hilarisch is als Mario “Mamma mia!” in slow motion terwijl je in de lucht springt, heb je deze film mogelijk geschreven en/of geregisseerd. (Ernstig; De film Super Mario Bros. herhaalt de grap van Mario die valt terwijl hij verschillende dingen in slow motion zo vaak uitroept dat ik me begon af te vragen of het een verwijzing was naar een van de Mario spellen die ik niet heb gespeeld.)

Er zijn hier bijna geen echte grappen, behalve het kernconcept dat ze alle geaccumuleerde gekheid van 40 jaar Super Mario games en zet het op het scherm, de logica is verdoemd. Als je een extra betekenislaag of humor wilt, zul je die niet vinden. als een film, De film Super Mario Bros. het is niet veel; slechts 80 minuten kleurrijke actie en flitsende spelreferenties. Als full-length commercial voor Nintendo-games is het redelijk effectief.

Nog een reden waarom het interessant kan zijn om beide te bekijken Mario Bros. side-by-side-films: ondanks alle stilistische en visuele verschillen, gaan ze uit van exact hetzelfde uitgangspunt. In deze geanimeerde update wonen de Italiaanse broers Mario (Chris Pratt) en Luigi (Charlie Day) in Brooklyn en werken als loodgieters. Door een speling van het lot belanden ze in een buis naar een andere dimensie die wordt bewoond door bizarre wezens. Daar ontmoeten ze de moedige prinses Peach (Anya Taylor-Joy) en moeten ze vechten tegen Bowser (Jack Black), een op macht beluste schildpaddenman die een “Super Star” heeft bemachtigd die hem onoverwinnelijk zal maken en hem in staat zal stellen de Mushroom te veroveren. Prinses. Koninkrijk.

ZIE MEER INFORMATIE: De slechtste videogamefilms in de geschiedenis

Hoewel dat klinkt als een indrukwekkend scala aan acteertalent, zijn de stemmen erin De film Super Mario Bros. worden deprimerend onderbenut. Regisseurs Aaron Horvath en Michael Jelenic lijken te hebben berekend dat de echte sterren hier Mario en de rest van Nintendo’s bibliotheek met personages zijn, en gebruikten hun acteurs dienovereenkomstig. Chris Pratt bracht veel persoonlijkheid in de rol van Emmet De Lego-filmS; hier wisselt hij af tussen generieke regellezingen en een hogere imitatie van Mario’s stereotiepe Italiaanse videogamestem. (De stemacteur die Mario en Luigi speelt in de Nintendo-games, Charles Martinet, is beschikbaar voor een cameo.)

Anya Taylor-Joy is nog minder indrukwekkend als Peach, en Seth Rogen probeert niet eens te klinken als Donkey Kong, of iemand anders; hij praat (en lacht) gewoon de hele tijd als zichzelf. Jack Black komt het dichtst in de buurt van een voortreffelijk optreden in de film, wiens Bowser kwaadaardig is in een misplaatste poging om de genegenheid van de prinses te winnen. Op verschillende momenten probeert hij haar zelfs een serenade te brengen, met liedjes die zo tekstueel schaars en repetitief zijn dat het klinkt alsof Jack Black ze helemaal opnieuw heeft geïmproviseerd tijdens een van zijn opnamesessies.

DE GEBR. SUPER MARIO. FILM
nintendo

Als kind in de jaren tachtig bracht ik talloze uren door met het spelen van de verschillende iteraties van Mariobeginnend met de eerste Mario Bros. arcadespel, en doorgaan super mario-melkwegstelsel op Wii. (Ik heb geen Switch, vergeef me.) Veel van deze MarioHet waren, zijn en blijven verrukkelijke avonturen vol fantasie en grillige humor. Ze zijn ook overal beschikbaar op verschillende platforms; Ik heb nu een NES Classic naast mijn televisie staan ​​die heel veel games bevat.

Dus de vraag wordt: waarom een ​​zeer trouwe Super Mario film die alleen bestaat om de games op het grote scherm te recreëren? Wat is het punt van een Super Mario kan je niet spelen? Om echt de moeite waard te zijn, een Mario de film moet iets bieden wat de games niet kunnen. In het algemeen, De film Super Mario Bros. Nee. Af en toe is er een moment van uitvinding of slimme beelden die verder gaan dan wat mogelijk is, zelfs in moderne games; een camerabeweging die wild, hectisch en opwindend is, of een speelse draai aan een oude Mario spel trope.

De meeste van die uitbarstingen van plezier komen in de scènes die zijn geïnspireerd door de Mario Kart franchise, waarvan de invoeging in De film Super Mario Bros.Het zeer dunne verhaal dient geen coherent doel, maar het verlevendigt de film in ieder geval met wat visuele creativiteit. Een paar minuten lang begint het te lijken alsof de film bovenop de film aan het bouwen is Super Mario mythologie in plaats van het gewoon uit te braken. De rest deed me denken aan de attract-modus die automatisch zou beginnen met spelen in oude arcadespellen als niemand op start drukte: een stel computergestuurde afbeeldingen die de bewegingen keer op keer doorlopen.

Aanvullende gedachten:

-Regisseurs Aaron Horvath en Michael Jelenic zijn twee van de belangrijkste creatieve krachten achter Teen Titans gaan! Het is Teen Titans gaan! naar de bioscoop, die ik ontelbare keren heb bekeken, met en zonder mijn kinderen. Niets van de anarchistische energie van die franchise is hier aanwezig. Het zou zeer welkom zijn geweest.

– In tegenstelling tot het origineel Super Mario Bros. spel, waarin Mario vocht om de prinses te redden, De film Super Mario Bros. volgt Mario terwijl hij samenwerkt met de prinses om Luigi te redden. En toch, als ze eenmaal aan hun zoektocht beginnen, is het herhaaldelijk aan de onhandige Mario om verschillende taken uit te voeren, terwijl de dappere en stoere Peach meestal vanaf de zijlijn toekijkt. Het feit dat Mario wordt ingesproken door Chris Pratt maakt hun dynamiek nog vreemder; Het is als De Lego-filmwaarin ook Pratt speelde, niet bewust humoristisch over het cliché van een ‘speciale’ man die wordt uitgeroepen tot ‘de uitverkorene’ in plaats van een getalenteerde vrouw die puur vanwege haar geslacht op de achterbank moet plaatsnemen voor een incompetente.

-Hoe oud moet Mario zijn in deze film? Hij woont met zijn ouders in een kinderkamer vol posters met videogames, kan de scheiding van zijn broer niet uitstaan ​​en zoekt wanhopig de goedkeuring van zijn vader. Hij heeft ook een borstelige snor en runt zijn eigen loodgietersbedrijf. Als ik moest raden, zou ik zeggen dat de Mario-film tussen… 15 en 45 is?

BEOORDELING: 4/10

Elke videogamefilm die ooit is gemaakt, gerangschikt van slechtste naar beste