Idris Elba brengt zwaartekracht in een belachelijk melodramatische thrillerreeks.

Verhaallijn: In realtime verteld, “Hijack” is een spannende thriller die de reis volgt van een gekaapt vliegtuig op weg naar Londen op een zeven uur durende vlucht, en lokale autoriteiten haasten zich naar antwoorden.

Analyse: Idris Elba heeft bewezen een krachtpatser met meerdere koppeltekens te zijn die animaties kan vertellen, een superheld kan spelen, actie kan uitvoeren in genres variërend van sciencefiction tot fantasie, en zelfs kan lachen in komedies. Elba is zelfs een ervaren DJ. Het pistool kan niet missen, en hoewel zijn filmografie gevuld is met diverse projecten, begon ik te kijken Ontvoering, Ik wist dat het creatieve team hem aan boord had gehaald vanwege zijn stem. Idris Elba heeft een aanwezigheid waartoe maar weinig acteurs in staat zijn en die de ernst helpt te redden Ontvoering een buste zijn. Verteld in een real-time aanpak, Ontvoering is een spannende thriller over een vliegtuig dat is overgenomen door terroristen die nauwelijks ergens op slaat.

Alvorens in te gaan op de details van Ontvoering, laten we ingaan op de bewering dat dit verhaal in “real time” wordt verteld. Als fan van de Kiefer Sutherland-serie 24 en de Johnny Depp-film weer nick, Ik heb eerder real-time verhalen gezien. Het klokelement markeert de plot van verhalen anders dan wanneer u een inconsistente aftelling geeft. Ontvoering volgt een vliegtuig dat van Dubai naar Londen reist, een reis van zeven uur. De serie duurt zeven afleveringen van elk ongeveer een uur. Technisch gezien duurt de serie de hele lengte van die vliegtuigroute, maar daar eindigt het real-time element. Als je ooit een vliegtuig hebt genomen, weet je dat lange vluchten wreed zijn, dus het inpakken van een kaping, gewapende terroristen, opstandige passagiers en alle andere dingen die in een scenario als dit worden ondersteund, zou nog steeds moeilijk zijn om je in actie te houden . – verpakt voor vierhonderd minuten. Ontvoering vult die tijd met omwegen, cliffhanger-onthullingen en andere rode haringen om het publiek betrokken te houden, en ze hebben wisselend succes. Uiteindelijk kan een list niet redden Ontvoering omdat het verhaal vrij zwak is.

Idris Elba speelt Sam Nelson, een ervaren onderhandelaar die is ingehuurd om machtsovereenkomsten tussen de megarijken te bemiddelen. Hij is aan boord van de vlucht als hij naar huis terugkeert om zijn ex-vrouw en zoon te zien. Terwijl het vliegtuig opstijgt, let Sam op de details, net zoals een vijftal passagiers de controle over het vliegtuig overneemt. Voordat de kapers zelfs maar verhuizen, wordt de eerste helft van de première verteerd door het instappen in het vliegtuig, passagiers die worstelen met het opbergen van hun handbagage, onbeschofte collega’s die klagen en alle andere dingen waarmee we op een normale vlucht worden geconfronteerd. Onnodig te zeggen dat het geen opwindende kijkervaring oplevert. Zodra de overname begint, worden we geconfronteerd met degenen die denken dat ze moeten terugvechten, anderen die criminelen die zich op racistische wijze profileren, en anderen die ineenkrimpen van angst. Sam blijft de enige kalme stem als hij een zet doet. Het is een nogal onverwachte wending en de eerste van vele die mislukken in de loop van de serie van zeven afleveringen.

Naarmate de serie vordert, splitst het verhaal zich op tussen Sam aan boord van het vliegtuig en verschillende locaties op de grond. Alice Sinclair (Eve Myles), de luchtverkeersleider die verantwoordelijk is voor de vlucht, probeert contact op te nemen met het vliegtuig en de situatie onschadelijk te maken. Verschillende politici, waaronder Zahra Gahfoor (Archie Panjabi), proberen te beslissen of de juiste beslissing is om de jet neer te schieten of te laten landen, een keuze waarover ze het grootste deel van de serie debatteren. Er is ook Daniel Farrell (Max Beesley), de rechercheur die betrokken is bij Sam’s ex-vrouw Marsha (Christine Adams). Farrell vertrouwt Sam en doet ter plekke zijn eigen onderzoek. Er zijn ook de criminelen zelf die dit masterplan bedachten met een middel om een ​​doel te bereiken dat pas duidelijk wordt in de laatste afleveringen van de serie. Het zijn de verschillende subplots die de serie moet volgen die de meest boeiende verhalen verkorten, wat resulteert in een aantal personages waar we ons zorgen over zouden moeten maken, maar die aan het einde verdwijnen. Terwijl ik de hele serie bekeek, vroeg ik me af waarom bepaalde scènes überhaupt bestonden, aangezien ze niets doen voor het eindproduct.

Gemaakt door George Kay (Litvinenko, Het uur), Ontvoering het heeft solide productiewaarden en goede speciale effecten. Zelfs decennia later is het nog steeds moeilijk om naar een verhaal te kijken over een vliegtuig dat wordt gekaapt zonder herinneringen op te halen aan 9/11. Toch speelt de evolutie van het vliegverkeer in de tussenliggende jaren een belangrijke rol in het verhaal. Regisseur Jim Field Smith houdt de spanning zo hoog mogelijk, maar vrijwel alles wat niet in het vliegtuig zit is zwak en onderontwikkeld. Aan boord van de jet ligt de focus volledig op Idris Elba. Elba roept zo’n passie op in zijn uitvoeringen dat ik niet teleurgesteld was dat hij deze serie kon headlinen zonder te worden gedegradeerd tot te veel fysieke activiteit. Met behulp van zijn herkenbare stem en charisma stelt Elba Sam in staat een geloofwaardige hoofdrolspeler te zijn zonder te vertrouwen op vechtsporten of andere specifieke vaardigheden.

de aanhangwagen van Ontvoering lijkt ongelooflijk misleidend na het bekijken van de volledige serie. Maar tot nu toe vond ik alles aan Idris Elba leuk, en zijn optreden redt deze serie van een totale flop. Zoveel plotelementen leiden nergens toe, personages worden zonder reden geïntroduceerd en een real-time concept voegt niets toe aan het algehele verhaal, de toon of het tempo. Ontvoering het is een serie waar het publiek bij blijft om te zien wat er gebeurt voordat ze in de steek gelaten en teleurgesteld worden. Ik eindigde de laatste aflevering met een gevoel van “Is dat alles?” en geen enkele goede serie eindigt zo. Als je op zoek bent naar spanning en ingewikkelde verhalen, wil je deze misschien vermijden.

Ontvoering debuut binnen 28 juni op AppleTV+.

5