In “Deel I” belichaamt Vallavairyan de Byzantijnse en losjes geassocieerde tradities van verhalen vertellen die Ratnam en zijn twee Tamil-talige co-schrijvers duidelijk inspireerden. Wat “Ponniyin Selvan: Part 2” aantoonbaar over de top plaatst als een supercharged vervolg op een langlopende bewerking, is Ratnams kenmerkende visuele scherpte, de zorgvuldige aandacht van zijn medeschrijvers voor detail en de uitvoeringen van zijn megacast. Vooral Nandini lijkt een emotioneel complexer personage in “Ponniyin Selvan: Part II” dan in de vorige film. En zowel Arunmozhi als Aditha branden vaker, hoewel alleen Vikram erin slaagt te pronken met even gekwelde regels als: “Geluk en vrede ontgaan degenen die elkaar haten.”

Al het ingetogen vakmanschap dat werd gebruikt in “Ponniyin Selvan: Part I” is nog steeds aanwezig in “Ponniyin Selvan: Part II”, dat gelijktijdig met de laatste aflevering werd gefilmd in de loop van 150 dagen van 2019 tot 2021, en vervolgens gesplitst in tweeën à la “Baahubali”. Ratnams personages hebben minder tijd om zich over te geven aan romantische zuchten en onbeantwoorde romances, hoewel hij het beste uit deze scènes haalt. Ik zal je plezier niet bederven door je te vertellen wie verlangend naar wie kijkt, want geleid worden door de neus is een groot deel van het plezier in beide “Ponniyin Selvan”-films. Dit maakt het beoordelen van “Ponniyin Selvan: Part II” op dit moment ook een beetje moeilijk, omdat het, net als “Ponniyin Selvan: Part I”, na verloop van tijd waarschijnlijk zal worden gewaardeerd.

Er is waarschijnlijk niets in dit vervolg dat niet zou kunnen zijn gedaan door de makers van vele andere mythe-historische heldendichten geïnspireerd door “Baahubali”, dus er is niet veel dat “Ponniyin Selvan: Part II” wezenlijk onderscheidt van “A Mani Ratnam Movie” , zoals een openingstegoed zegt. Aan de andere kant is het een verademing om te zien dat “Ponniyin Selvan: Part II” er net zo goed uitziet en beweegt als het klinkt, zelfs als men vermoedt dat het ook zal standhouden wanneer het onvermijdelijk verschijnt op streamingdiensten zoals Prime Video, waar je kunt nog steeds inhalen. “Ponniyin Selvan: Deel I”. Ratnam en zijn medewerkers zetten landing in hun gigantische ketel, en hoewel de wereld van Krishnamurthy misschien niet zo groots lijkt als het deed, of het nu in de hoofden van de filmmakers is of op de pagina, het is groot genoeg om ons in te verdwalen.

Nu in beperkte bioscoopversie.