[Editor’s note: The following contains spoilers for Succession, Season 4 Episode 8, “America Decides.”]

Amerika is notoir afhankelijk van vrije en eerlijke verkiezingen, maar wat mensen misschien niet weten, is het feit dat er kleine lettertjes zijn die zeggen dat als er een groep broeders in het midden van de meest onstabiele alliantie mogelijk is, ze allemaal bereid zijn om elkaar neer te steken. andere anderen op de rug op elk moment, ze kunnen de verkiezingsresultaten daadwerkelijk beïnvloeden zodat ze bij hun agenda passen en voorkomen dat er een minder dan geweldige deal tot stand komt. Het staat in de Grondwet! Kijk!

De achtste aflevering van seizoen 4 van Opvolging plaatst ons midden in de verkiezingsnachtstress op ATN: Tom probeert controle te krijgen over een steeds chaotischer wordende redactiekamer die is geïnfiltreerd door Roman, Kendall en Shiv. Zoals veel details in deze consistent uitstekende show, voelen veel delen van de nacht een beetje te vertrouwd aan; Klinkt het idee van een verkiezing met een luide, trotse, rechtse rechtse kandidaat bekend in de oren? Wat als de verkiezingsuitslag fel omstreden zou worden en een bepaald nieuwskanaal graag olie op het vuur zou gooien voor de aanhangers van die kandidaat?

De gebroeders Roy bevinden zich aan het begin van de aflevering al op wankele grond, met Shiv die plannen maakt met Matsson, Roman vrolijk de kant kiest van president-elect Mencken, en Kendall klaar om Roman te dumpen terwijl hij tegelijkertijd een crisis heeft over zijn vaderschap, of het ontbreken daarvan. Het is best grappig als Kendall haar er periodiek aan herinnert dat ze kinderen heeft – volgens zijn ex-vrouw, Rava, heeft hun dochter, Sophie, een sterke toename van pesten op het schoolplein meegemaakt, dankzij de retoriek die door Mencken en zijn cohort werd weggegooid.

Op de een of andere manier wordt het nooit gemakkelijker om deze broers uit elkaar te zien vallen – elk moment van stabiliteit en zorg wordt ontsierd door afleveringen als “America Decides”, waarin een van de meest wrede en venijnige gevechten tussen de overlevende Roys ontstaat. Sarah Snook is overal betrouwbaar en geweldig Opvolging, maar seizoen 4 gaf haar echt de kans om helderder dan ooit te schitteren. De magie van deze show ligt in het algemeen in het vermogen om ons om deze vreselijke, slechte, zeer slechte mensen te laten geven – Snook is zo’n gelaagde actrice dat het ongelooflijk gemakkelijk is om te vergeten dat Shiv vaak geen erg goede is persoon! Echt niet! Aan het eind van de dag kijkt Shiv gewoon uit naar Shiv.

Dat gezegd hebbende, het is ondraaglijk om te zien dat Shiv bijna de hele aflevering emotioneel wordt aangevallen. Tom is in een van de slechtste gemoedstoestanden die we in de serie hebben gezien; Election Night voelt als een totale omkering van de berustende man die we vorig seizoen klaar zagen om de gevangenis in te gaan. Als we dachten dat de vechtpartij op de veranda erg was, wordt het op de een of andere manier erger wanneer Shiv’s smeekbeden voor vrijheid en gerechtigheid in dovemansoren vallen, en een moment van wanhoop leidt ertoe dat ze haar zwangerschap aan Tom onthult. Zijn koude reactie, waarbij hij zich afvraagt ​​of het gewoon weer een “toneelstuk” is, is terecht verwoestend.

opvolging-408-jeremy-strong

Opvolging (HBO)

Er is nog een schokkend moment aan het einde van de aflevering wanneer Kendall vermeldt dat de begrafenis nog niet eens heeft plaatsgevonden. Dit is het meest gecomprimeerde seizoen van Opvolging in termen van de tijdlijn – alle gebeurtenissen die we tot nu toe in de acht afleveringen hebben gezien, vonden binnen enkele dagen na elkaar plaats. Logan is nog niet eens op de grond! Wanneer Shiv Tom smeekt door te zeggen: “Mijn vader zojuist stierf,’ overdrijft ze niet in het minst.

Even aangrijpend is Romans voortdurende spiraal van chaos. Hij loopt vrij rond en deze aflevering onthult dat Mencken misschien wel de reddingslijn is die hij wanhopig heeft besloten te grijpen. Het ene moment is Kendall klaar om hem los te laten en zelf in de rol van CEO te stappen; maar wanneer Shiv’s geheime alliantie met Matsson wordt onthuld (met dank aan een aan coke verslaafde Greg), wordt Kendall onmiddellijk warm voor haar ellendige kleine broertje.

Net als de rest van Amerika vergaten we bijna Connor Roy te noemen, die helaas niet tot president is gekozen. Deze aflevering eindigde met een beetje een cliffhanger-energie – zelfs Willa (die First Lady Chic diende in deze aflevering) leek in beslag genomen door Connors dreigement om “de boeven te pakken te krijgen”, en Kendalls terugkeer naar huis werd ontsierd door ernstige onrust. Opvolging staat erom bekend het uit te sluiten met een schokkende seizoensfinale of twee, maar dat hele laatste seizoen voelt als een onbeheerste rit met hoge inzetten. Vanavond komen we zoveel dichter bij de bestemming die ons te wachten staat. Volgende keer: de begrafenis van Logan wacht.

Nieuwe afleveringen van Opvolging gaat zondag in première op HBO en HBO Max.