Schrijver-regisseur, voormalig stuntman Jesse V. Johnson (“Revenge”), plaatst het publiek midden in de actie. Er is een bankoverval op een stuk grondgebied van Texas dat wordt gecontroleerd door Texas Ranger Alex Tyree (Jane), die werd geleid door een voormalig lid van de IRA genaamd Declan McBride (Dean Jagger). Alex arresteert een plaatselijke dief (Gregory Zaragoza) wanneer de bende van McBride door het gebied aanrijdt, gevolgd door enkele politieagenten. De zaak wordt opgelost door Ranger Alex, die het oude geweer in beslag neemt dat de dief zojuist heeft gestolen en een reeks wonderschoten maakt van grote afstand. De enige overlevende, de Ier, vlucht naar Mexico.

Maar net toen onze held de kans kreeg om wat vrije tijd met zijn dame te genieten, belde de Britse regering en vroeg Alex om naar Mexico te reizen en Declan McBride uit te leveren. De Mexicaanse politie staat zo’n uitlevering normaal gesproken niet toe, maar in dit geval zijn ze bereid de regels te buigen op voorwaarde dat Alex de gevangene neemt, omdat ze Alex respecteren, snap je? Hij is speciaal, anders dan anderen. (Voordat ze de missie aan Alex voorlegden, haalden de Britten hem over de streep door ‘de elite-onderzoeksvaardigheden van de Texas Rangers’ te prijzen.)

Zoals je je kunt voorstellen, verloopt de overdracht van gevangenen niet zoals gepland en moet Alex McBride heroveren omdat hij de enige is die dapper genoeg, aardig en goed genoeg is om het te doen. “Mooie hoed, heel subtiel”, zegt een Britse “Control” -officier (John Malkovich), de supervisor van Alex in Engeland. “Ik zal er een voor je kopen,” antwoordt Alex.

“One Ranger” verdient enige eer omdat hij precies weet wat het wil zijn: een Amerikaans Red State-antwoord op James Bond, over een held die zo geweldig is dat zijn reputatie hem altijd vooruitgaat, en die min of meer de geest van zijn land vertegenwoordigt. , hoewel hij er een punt van maakt om iedereen duidelijk te maken dat hij gewoon een man is die zijn werk doet (vandaar de titel van de film). Ik kan geen enkele scène bedenken die zich niet afspeelt op een locatie waar de actie altijd plaatsvindt in dit soort films (een verlaten weg, een pakhuis). Niemand is openlijk racistisch of xenofoob, maar de verschillende machtsregelingen die alle acties beheersen, blijven onbetwist en nauwelijks waarneembaar (behalve vage opmerkingen over macht en geld die de resultaten in het leven bepalen). Vrijwel elk personage is een soort etnisch of nationaal stereotype, teruggebracht tot NPC-niveaus van videogames. Een Oekraïner die Alex helpt, heeft een lange bontmuts in notenkrakerstijl en zegt tegen hem: “Het is onverstandig om de vrijgevigheid van een kozak te weigeren.”