De film van Jacobs, die zich afspeelt over twee nachten (plus een coda aan het einde), slaagt er nooit in zijn theatrale wortels van zich af te schudden, met zijn zes hoofdrolspelers in paren van twee. Grace (Diane Keaton, die zichzelf bijna parodieert terwijl ze op bizarre wijze een evangelische christen speelt) brengt de nacht door met praten met Sam (William H. Macy, die meer menselijkheid in haar rol vindt dan de rest van de cast) nadat ze hem in een film heeft ontmoet. waar hij in stilte alleen snikte. Zonder dat ze het weten, zijn hun respectievelijke echtgenoten Howard (Richard Gere) en Monica (Susan Sarandon) samen in een chique hotel, op het punt een einde te maken aan de affaire die ze de afgelopen vier maanden hebben gehad. Ondertussen zijn hun volwassen kinderen Allen (Luke Bracey) en Michelle (Emma Roberts) al zo lang aan het daten dat ze tijdens de bruiloft van hun vrienden het enige bruidsmeisje is dat het boeket wil vangen zodat hun lang en gelukkig leven kan beginnen. Hun ouders hebben elkaar nooit ontmoet.

Dit is bedoeld als hoax, dus de vergezochte toevalligheden horen erbij. De montage in deze eerste helft van de film is echter een absolute puinhoop, zonder rijm of reden, omdat het perspectief tussen de drie koppels wisselt. Er is geen emotionele evolutie tussen scènes, zelfs niet als er ‘grote dingen’ met hen gebeuren. Plus, ondanks een lopende affaire, een mogelijke affaire en een relatie die op het punt staat te trouwen, is elke verbintenis net zo kuis en aseksueel als een naschoolse special.

Jacobs mist visueel inzicht en fotografeert de meeste scènes met bizarre shots die zijn cast van elkaar en het publiek verwijderen. Scènes die verondersteld worden te resoneren op diepe emotionele niveaus vallen eerder af in hun voorliefde voor twee opnames dan hun acteurs te vertrouwen met close-ups. Wanneer de actie naar hun respectievelijke huizen verschuift, voelen ze zich minder als bewoonde huizen dan als geënsceneerde open huizen, spaarzaam versierd door een makelaar met de acteurs die poseren voor een flyer.

In combinatie met het gebrek aan chemie van de cast en de antiseptische sfeer van hun woningen, zitten ze allemaal vast aan absurd ouderwetse dialogen. Als Grace vertelt hoe vreemd het is dat ze de ouders van de vriend van hun dochter nog nooit hebben ontmoet, antwoordt Howard: “Geen enkele vader wil de vader ontmoeten van de man die ze hun dochter gratis krijgen.” Lezers, ik kromp ineen.

Het script schildert vooral vrouwen in het meest regressieve licht. Grace geeft de schuld dat ze “een aardappel” is geworden door Howard’s verwaarlozing, alsof ze geen zelfgevoel heeft buiten hoe hij haar behandelt. Monica wordt gecast als een harpij die haar man en haar minnaar lastigvalt. Ze begint ook ruzie te zoeken met een jongere vrouw, jaloers op het mooie haar en gezicht van de vrouw, alsof Susan Sarandon niet al een absolute rookshow is en dat weet. Ze zegt later dat ze “het deed met een lijk” toen Gere onthult dat haar personage 68 jaar oud is (in het echte leven is Sarandon 76, Gere is 73). Erger nog, Monica’s seksualiteit en zelfvertrouwen worden behandeld als de enige reden waarom haar huwelijk mislukt. Ondertussen lijkt Michelle haar hele bestaan ​​erop te hebben geplant of zij en Allen al dan niet zouden trouwen. We komen er nooit achter wat haar baan is of dat ze vrienden heeft (naast de bruid van de bovengenoemde bruiloft) of een leven buiten Allen.