Verhaal: Matilda the Musical van Roald Dahl is een inspirerend muzikaal verhaal over een buitengewoon meisje dat haar superkracht ontdekt en tegen alle verwachtingen in opmerkelijke moed opbrengt om anderen te helpen hun verhalen te veranderen, terwijl ze tegelijkertijd de controle over haar eigen leven en jouw eigen lot in handen neemt. Ze kwam op voor het goede en heeft wonderbaarlijke resultaten geboekt.

Analyseren: De romans van Roald Dahl zijn al lang prachtige verfilmingen van Willy Wonka en de chocoladefabriek voor James en de gigantische perzik, Fantastic Mr. vos, de heksen, en De BGF. Hoewel de bewerking van Danny DeVito uit 1996 voor velen een cult- en nostalgische favoriet is gebleven, bracht de musical uit 2011 een meer getrouwe en uitgebreide kijk op Dahl’s geliefde roman over een klein meisje met een groot brein en grotere superkrachten. In het decennium sinds hij het podium betrad, een bewerking van Mathilde de musical is in de maak en debuteerde nu op tijd voor de feestdagen en de prijzen. Met geweldige optredens van Lashana Lynch en nieuwkomer Alisha Weir en een heerlijk transformerende rol van Emma Thompson, Mathilde de musical is de beste familiefilm van het jaar en een van de beste films van 2022.

Matilda De MusicalNetflixLashana LynchRoald DahlEmma Thompson

Vanaf het moment dat de aftiteling rolt tot aan het eerste muzikale nummer, merk je dat Mathilde de musical zal veel energie hebben. Beginnend met Stephen Graham en Andrea Riseborough die rouwen om hun pasgeboren dochter, balanceert regisseur Matthew Warchus behendig het theatrale productieformaat met de extra vaardigheden van een film. Achtergronddansers omarmen, kostuumwisselingen en over-the-top levering, Matilda begint met een pakkend nummer dat de eerste van vele blijkt te zijn. Graham en Riseborough zijn niet zo slecht als de Wormwoods als Danny DeVito en Rhea Perlman in de film uit 1996, maar hun Cockney-accenten en flitsende kleding botsen met de academische interesses en enorme verbeeldingskracht van de jonge Matilda. Alisha Weir is lang niet zo’n zangeres als de rest van de cast, maar ze heeft de acteerkarbonades om het goed te maken. Nog meer dan Mara Wilson in de eerste film omarmt Weir Matilda’s verdriet zonder ooit op te geven wat haar charmant en uniek maakt.

Terwijl Matilda troost zoekt bij reizende bibliothecaresse Mrs. Phelps, aan wie ze een fantastisch verhaal vertelt over een acrobaat en een escapologist, Matilda is anders dan haar wrede ouders, die haar uiteindelijk gedwongen worden om haar naar school te sturen. Terwijl ze een onmiddellijke affiniteit ontwikkelt met de lieve lerares Jennifer Honey (Lashana Lynch), moet Matilda ook het hoofd bieden aan de boosaardige directeur Agatha Bulstronk (Emma Thompson). Een voormalig Olympiër, juffrouw Bulstronk, heeft een hekel aan kinderen en ontwikkelt een direct conflict met de onrustige Matilda. Naarmate de film vordert, begint Matilda’s verhaal van de acrobaat en escapoloog te versmelten met haar realiteit in Crunchem Hall met juffrouw Honing en juffrouw Bulstronk, wat uiteindelijk leidt tot een massale confrontatie tussen de gekwelde kinderen en hun afschuwelijke directrice. Het verhaal, dat de roman heel nauw volgt, voelt donkerder aan dan de versie uit 1996, maar tegelijkertijd helderder dankzij de prachtige liedjes van Tim Minchin.

De hele cast is uitstekend, maar Mathilde de musical is alweer een scène-stelende uitvoering voor Emma Thompson. Thompson neemt het over van de grote Pam Ferris, die Miss Bulstronk speelde in de eerste film, en verandert fysiek haar uiterlijk om het gemene personage te worden, terwijl ze nog steeds haar vertrouwde ogen en stem laat doorkomen om ons te laten weten dat zij het is. Thompson is al een van de beste actrices die vandaag werkt, maar hier voegt ze zich bij Johnny Depp en Meryl Streep als een van de beste, waarbij ze zichzelf volledig verandert voor een rol. Thompson zingt, maar is niet zo sterk als de anderen in de cast, maar hij geeft deze kijk op Miss Bulstronk nog steeds een niveau van dreiging dat we nog nooit eerder hebben gezien. Even goed is Lashana Lynch, die keiharde vrouwelijke krijgers en spionnen speelde, maar net zo lieflijk is als de aardige en zachtaardige Ms. Schat, je zult het moeilijk vinden om niet verliefd te worden op haar karakter.

Fans van de toneelproductie zullen merken dat sommige nummers de speelfilm niet hebben gehaald om de speelduur onder de twee uur te houden. Omdat ik niet bekend ben met het origineel, weet ik niet zeker of we iets missen, aangezien de pakkendere nummers lijken te zijn gebleven. Naast het openingsnummer, “Miracle”, Mathilde de musical het heeft het heerlijk emotionele “When I Grow Up” en het lied dat iedereen zal zingen als ze de film hebben voltooid, “Revolting Children”. De film bevat ook een nieuw eindnummer, “Still Holding My Hand”, dat Lashana Lynch’s zangtalent laat zien en tegelijkertijd de film een ​​podiummuzikale onderscheiding geeft. Regisseur Matthew Warchus verbetert het verhaal visueel, waardoor het surrealistisch en raar genoeg aanvoelt zonder dat dit een Tim Burton-productie wordt. Mathilde de musical het is gebaseerd op een meer realistische wereld dan de film van DeVito. Hierdoor kan de muziek het verhaal elders brengen in plaats van een overdreven productieontwerp.

Mathilde de musical staat naast de films van Paddington als een geweldige film die de leeftijdscategorie overstijgt om zowel voor kinderen als volwassenen te werken. Het verhaal wordt behoorlijk duister en bevat hints van moord en kindermishandeling, maar er wordt niets op het scherm getoond dat zelfs voor de jongste kijkers ongepast zou zijn. Mathilde de musical het staat vol pakkende liedjes en laat een wereld zien die zich van podium naar scherm uitbreidt om een ​​fantastisch kijkje te geven in het hart van een uniek klein meisje. Ik had een glimlach op mijn gezicht de hele tijd dat ik naar deze film keek en ik kon niet wachten om hem nog een keer te zien. Alleen voor het optreden van Emma Thompson, Mathilde de musical de investering waard, maar je zult nog steeds genieten van de liedjes en uitvoering van dit klassieke verhaal.

9