Neil Jordan’s Marlowe is een solide nieuwe kijk op het klassieke personage van Raymond Chandler, met Liam Neeson als een uitstekende noir-held.

VERHAALLIJN: In 1939, Los Angeles, wordt de hardnekkige privédetective Philip Marlowe (Liam Neeson) ingehuurd door de dochter (Diane Kruger) van een legendarische stille filmster (Jessica Lange) om een ​​verdwenen man te vinden. Marlowe raakt al snel verwikkeld in een zaak over drugs, moord en geheimen die de machthebbers van Hollywood geheim willen houden.

ANALYSE: Met Marlowe, stapt Liam Neeson in de schoenen van misschien wel de meest iconische film noir-held aller tijden. De boeken van auteur Raymond Chandler waren grote favorieten in Tinseltown in de jaren veertig, met Dick Powell (vermoord mijn schat), Humphrey Bogart (de grote slaap) en nog veel meer die Philip Marlowe speelden tijdens het hoogtepunt van het noir-tijdperk. In de neo-noir-revivaljaren van de jaren zeventig werd het personage opnieuw modern, met Robert Mitchum die een oudere Marlowe speelde in Vaarwel mijn schoonheid en een remake van de grote slaap. Elliot Gould speelde daarentegen een coole, hippe Marlowe in de fantastische film van Robert Altman. Het lange afscheiden (die deze maand wordt uitgezonden op het Criterion Channel).

Dus hoe verhoudt Neeson zich tot al deze iconische uitbeeldingen? Heel goed inderdaad. Als Mitchum speelt hij een oudere Marlowe, maar eerlijk gezegd ziet hij er, hoewel hij zeventig is, niet veel ouder uit dan Powell en Bogart toen ze het personage van in de veertig speelden (en hij ziet er veel jonger uit dan Mitchum van midden veertig). -jaren veertig). jaren vijftig). ). Mensen worden nu anders oud en Neeson zorgt voor zichzelf. Zijn Marlowe is niet zo snel met zijn mond als die van Bogart, maar Neeson doet hier zijn eigen ding. Zijn Marlowe is wereldmoe maar nog steeds optimistisch, en zoals het personage altijd is afgebeeld, heeft hij een erecode die hem onvergankelijk maakt.

Regisseur Neil Jordan, met wie hij memorabel in noir speelde Mona Lisa Het is het huilspel, is de perfecte regisseur om het personage te moderniseren. De film is met name gebaseerd op een recentere roman, “The Black-Eyed Blonde” van John Banville, en de film voelt meer in overeenstemming met onze tijd dan de oude Chandler. Het uitgangspunt, dat veel slordigheid van de studiohoofden met zich meebrengt, voelt heel erg aan als het product van een post-Weinstein-generatie. De film wordt gewelddadiger dan Chandler in zijn romans zou hebben toegestaan. Er is veel duisternis, vooral wanneer Neeson’s Marlowe dieper begint te graven in het web van zonde dat hij tegenkomt.

Als concessie aan Neesons meer recente status als Charles Bronson van onze generatie (ik bedoel dat op een goede manier), is er meer actie dan je normaal in een Marlowe-film zou vinden. Hij is veel sneller met zijn vuisten dan Bogie ooit was, met enkele korte, meedogenloze gevechten die effectief zijn gefilmd door Jordan, die precies weet hoe hij zijn hoofdrolspeler moet laten zien (terwijl ze dat hebben gedaan) opgewektheid, michael collinsHet is Ontbijt op Pluto samen).

Marlowe-filmrecensie

Jordan omringde Neeson met een solide cast van acteurs, waaronder Jessica Lange in volledige Gloria Swanson-modus als voormalig sterretje dat precies weet waar alle lichamen begraven liggen. Diane Kruger wordt aangeprezen als de femme fatale van de film, maar haar personage is sympathieker dan normaal voor het genre en, in overeenstemming met de klassieke Marlowe, is hij altijd te slim om voor iemands charmes te vallen. Enkele grote Ierse acteurs zoals Ian Hart en Colm Meaney verschijnen in kleine rollen als Marlowe’s politiemaatjes, terwijl Danny Huston veel plezier beleeft aan het kanaliseren van zijn vader (de legendarische John Huston) als de centrale slechterik van de film. Alan Cumming kauwt ook aangenaam op een deel van het landschap als een rode haring, terwijl hij moeiteloos in de fantasierijke visie van scenarist William Monahan op het personage graaft. Verder zijn er voormalige Kwijt speelt Adewale Akinnuoye-Agbaje als een slimmer dan hij lijkt handlanger, De zelfmoordploegis Daniela Melchior, en een paar anderen.

Het beste van alles is echter het onberispelijke technische gevoel van Jordan, waarbij de film een ​​hyperlevendige visuele stijl heeft met dank aan DP Xabi Gimenez. Meestal kiezen neo-noirfilms ervoor om de zwart-witlook van de gouden eeuw na te bootsen of kiezen ze voor een meer art-decobenadering. Jordan heeft deze foto zoals hij is mes loper, met ongelooflijke lenzen die het anders maken dan alles wat bestaat. De muziek van David Holmes (Ocean’s Eleven) is ook uitstekend.

Hoewel het gemakkelijk te begrijpen is waarom mensen op hun hoede zouden zijn voor weer een actiefilm van Liam Neeson, Marlowe het is een van de goede. Ik heb niet echt genoten van de recente output, maar met Jordan aan het roer, Monahan’s script, de cast en de beelden, is dit een verrassend uitstekende moderne noir waar ik echt van heb genoten. Genre-liefhebbers zullen dit eten, zolang je er niet nog een verwacht. genomen.

Marlowes recensie

8