Regisseur/co-schrijver/editor Anthony DiBlasi, een protégé van Clive Barker, combineerde twee klassieke John Carpenter-films, “Assault on Precinct 13” en “Prince of Darkness”, voegde er een sprankelende tekst aan toe: “Satan komt eraan, kijk eens naar het blad muziek. drukke synth” (door Samuel Laflamme, wat een naam) en vervolgens omgezet in veel hedendaagse stilistische tics, waaronder flitsend bloed met schokkende geluidseffecten en een uitgebreide reeks acties in een reeks slecht verlichte gangen die meestal het achteraanzicht overnemen , over-de-schouderhoek van een “shooter” -videogame.

Het laatste derde deel is, qua verhaal, het minst indrukwekkende deel – het wordt in toenemende mate verhalend onsamenhangend en geknipt tijdens de montage – maar het is ook het meest deugdzaam in termen van composities, camerabewegingen en fysiek acteerwerk. Na een bepaald punt maakte niets me meer bang omdat ik zo extatisch was over hoeveel de filmmakers en acteurs konden doen met een locatie, lugubere borderline-giallo cinematografie (door Sean McDaniel, een naam om naar te kijken), muziek van Laflamme, en een slim gebruik van het effectenbudget dat ze hadden (het meeste lijkt naar de duivel te zijn gegaan, en als dat zo is, een geweldige boekhoudkundige beslissing: het is geweldig).

Als je geïnteresseerd bent in indie-horrortrivia, is hier een leuk stukje: ‘Malum’ is een remake van een eerdere DiBlasi-film, ‘Last Shift’ uit 2014, die hetzelfde basisperceel heeft: een rookie-agent bewaakt een district. na een incident waarbij politieagenten met demonische sekteleden betrokken waren. DiBlasi en co-producer/co-schrijver Scott Poiley besloten het opnieuw te doen met meer geld en het anders te maken. De belangrijkste verandering in het verhaal is dat de heldin zich vrijwillig aanmeldt voor dienst op het politiebureau waar haar vader stierf om toegang te krijgen tot zijn kluisje, de faciliteiten te bekijken en anders antwoorden te krijgen op de vragen die haar ‘s nachts wakker houden; nou, dat en waarschijnlijk 200 keer meer openlijke bovennatuurlijke dingen. De belangrijkste stijlverandering is, eh, alles. Het gaat om energie, dichtheid, ritme en schaal, en dat wordt zelfs weerspiegeld in de muziek: de eerste werd gedefinieerd door een akoestische gitaar, terwijl de tweede wall-of-sound synthbeats en akkoorden zijn die je meest recente maaltijd vloeibaar kunnen maken als de speakers waren luid genoeg.