Mon. May 6th, 2024

Jay Moore (Micah Stock) is een idioot uit een kleine stad die een stomme zwendel beraamt op zijn werkgevers en klanten in een restaurant. In plaats van de benodigde voorraden van het bedrijf te bestellen bij het bedrijf dat eigenaar is van de keten, haalt hij vervallen producten tegen een lage prijs bij een plaatselijke kruidenierswinkel. Een hogere marge betekent meer winst, maar de deal plaatst u onder één hoedje met de verkeerde kant van de wet. Als hij slipt met zijn vrouw Maggie, en zij zelfs dreigt zijn plan te verpesten, huurt hij een stoere dove man genaamd Kosco (Happy Anderson) in om haar bang te maken. Nou, Kosco gaat te ver en steekt Maggie’s auto in brand met haar erin. Terwijl de autoriteiten Jay naderen, komt hij met het plan om Kosco opnieuw in te huren om de andere Maggie Moore (Mary Holland) in de stad uit te schakelen om mensen van zijn pad af te leiden.

Geloof het of niet, met de betwistbare uitzondering van Jay leidt geen van deze mensen “Maggie Moore(s)”. Slattery en schrijver Paul Bernbaum dragen die rol over aan Chief Jordan Sanders (Jon Hamm), de agent die beide zaken oplost. In samenwerking met een hulpsheriff gespeeld door Nick Mohammed van “Ted Lasso”, verbindt Sanders de punten en ontmoet zelfs een potentiële vriendin in Jay’s buurvrouw Rita (Tina Fey). Ze heeft het laatste gevecht van Moore gehoord en heeft een erg handige manier om ergens op in te gaan.

Over het algemeen slaagt Slattery er niet in de juiste toon te vinden voor dit vreemde verhaal van dubbele slachtoffers met dezelfde naam. Het waargebeurde verhaal van Mary Morris is zo moeilijk te geloven dat het me niet verbaast dat het een scenarioschrijver als Bernbaum inspireerde, maar je kunt voelen dat dit laatste verhaal tientallen herhalingen heeft doorgemaakt, zowel als scenario als in productie. We volgen Jay door zijn idiote plannen en Jordan terwijl hij ze ontrafelt, maar het is allemaal niet echt een komedie of een mysterie.

Dat gezegd hebbende, besefte ik tijdens het kijken naar “Maggie Moore(s)” hoe graag ik Hamm en Mohammed misdaden zou zien oplossen in een tv-mysterie van de week. Ze hebben een gemakkelijke verstandhouding die het eigenlijke onderzoek tot het meest intrigerende deel van de film maakt – om eerlijk te zijn, Hamm en Fey hebben ook een sterke chemie, maar de film heeft niet genoeg tijd om dat tot iets boeiends te ontwikkelen. Dit geldt voor de hele productie. “Maggie Moore(s)” blijft maar dreigen naar interessante plaatsen te gaan en loopt dan vast in herhaling.

Beoordeeld op het Tribeca Film Festival 2023. “Maggie Moore(s)” gaat in première op 16 junie.