Bernie Madoff begon in penny-aandelen in de jaren zestig en bouwde een bedrijf op dat zou uitgroeien tot Bernard L. Madoff Investment Securities. Naarmate zijn bedrijf groeide, voegde Madoff ongelooflijk spraakmakende klanten toe aan zijn lijst, die vaak de wereld rondreisden om de rijken te verleiden hem toe te staan ​​hun geld te investeren. Het probleem? Hij investeerde niets. Veel fraudeurs gebruiken hun plannen om slechte investeringsstrategieën te verbergen, maar Madoff was brutaler en nam letterlijk geld van Peter aan om Paul te betalen en stopte geen cent in de echte markt. Sommige anekdotes over hoe ze dit zouden bereiken, zijn indrukwekkend, waaronder het gebruik van de voorraadgegevens van gisteren in verklaringen en het manipuleren van afdrukken wanneer autoriteiten ze kwamen bekijken, zodat ze er niet vers gedrukt uitzien. Op een gegeven moment werd een heet document van een lijnprinter een paar minuten in de koelkast gelegd, zodat het niet zo nieuw zou worden. Het is verbluffend en onthult hoe Bernie dit niet alleen deed. Het zou voor hem onmogelijk zijn om dat te doen.

“Madoff: The Monster of Wall Street” laat experts en getuigen het verhaal vertellen, afgewisseld met een paar te veel recreaties naar mijn smaak, maar dit is weliswaar droog materiaal dat Berlinger en zijn team hier boeiender proberen te maken. Ze besteden wijselijk veel tijd aan interviewsegmenten met Diana B. Henriques, auteur van De tovenaar van de leugens, die dit verhaal duidelijk op zijn duimpje kent. Ze weet kijkers alle details te geven die ze nodig hebben zonder dat het als huiswerk voelt.

Ze is ook, zoals de meeste betrokkenen, boos op een systeem dat op zoveel niveaus heeft gefaald. Het aantal keren dat Madoff gepakt had moeten worden is belachelijk – soms leek het alsof hij ter plekke misdaden pleegde – en de regering negeerde klokkenluiders die hem probeerden neer te halen. Het laatste hoofdstuk van deze serie van vier afleveringen concentreert zich op de verwoestende gevolgen, niet alleen wat het deed met de stamboom van Madoff, maar ook de vele investeerders, waaronder de succesvollen die geld opnamen dat de regering probeerde terug te vorderen. “Madoff: Monster of Wall Street” wordt een waarschuwend verhaal, dat ons eraan herinnert dat criminele hebzucht niet altijd in de schaduw op de loer ligt. Soms staat hij recht voor een schijnwerper die zo fel is dat de verantwoordelijken voor het tegenhouden ervan worden verblind.

Gehele serie weergegeven ter beoordeling. Première op Netflix 4 januarie.