We analyseerden de verfilming van de serie Luther van Idris Elba. The Fallen Sun bevat ook Andy Serkis en Cynthia Erivo

VERHAALLIJN: Wanneer DCI John Luther door misdaden uit het verleden tot een gevangenisstraf wordt veroordeeld, realiseert hij zich dat hij een dodelijke nieuwe vijand heeft. Wanhopig om de gek te stoppen, ontsnapt Luther uit de gevangenis en wordt hij de jager en de opgejaagde met DCI Odette Raine op zijn hielen.

ANALYSE: Als je afstemt op de aankomende speelfilm van Netflix over de veelgeprezen serie Luther, staat je een traktatie te wachten. Luther: De gevallen zon het is alles wat de serie boeiend maakte, maar het duikt verder in verontrustend gebied. Hoe gruizig en gewelddadig de serie ook was, wees voorbereid op wat bedenker Neil Cross en regisseur Jamie Payne doen met een R-rating. de gevallen zon komt op verontrustende plaatsen. Luther heeft al eerder met gangsters en psychopaten te maken gehad, maar hij ontmoet misschien nog erger in de schurk, David Robey (Andy Serkis). De film laat ons ook kennismaken met DCI Odette Raine, gespeeld door de beeldschone Cynthia Erivo.

Nadat een jonge man vermist is, komt Luther ter plaatse om het te onderzoeken. Hij belooft zelfs de rouwende moeder van de jongen dat hij zal uitzoeken wie dit heeft gedaan. De psychopaat die de leiding heeft, David Robey, vindt dat niet zo leuk. Terwijl hij Luthers verleden onderzoekt, lekt Robey informatie uit waardoor de rechercheur in de gevangenis belandt. Na een gewaagde ontsnapping probeert John Luther het monster op te sporen dat online op onschuldige mensen jaagt. Wanhopig om de misdaad op te lossen, probeert de nuchtere Raine Luther op te sporen terwijl hij op zoek is naar de moordenaar. De twee moeten samenwerken onder de meest uitdagende obstakels om de verachtelijk gestoorde Robey te zoeken.

Als je een fan bent van de serie, zul je een ervaring met deze hebben. Het vermogen hebben om jezelf niet te beperken, O gevallen zon duikt in een intens angstaanjagende verhaallijn. Aan het begin van de film zien we een reeks die – hoewel niet bloederig – vreselijk is om naar te kijken. Het is een krachtige afbeelding die perfect zou passen bij functies zoals de bergketen franchise of Zeven. Robey is een opmerkelijke slechterik en Serkis omarmt zijn ziekte in een buitengewone prestatie. De onthulling maakt zijn onrustige visie nog zenuwslopend. De acteur is een aartsvijand tegen John Luther.

De uitgebreide serie nemen en er een eenmalig verhaal van maken, zou een slimme richting zijn voor dit personage. Fans van voorgaande seizoenen zullen bekende gezichten tegenkomen. Als je echter nog niet hebt geleerd wat Luther drijft, word je snel in de actie getrokken met The Fallen Sun. Het aanbevolen stand-alone aspect is een uitstekende keuze. Het is een van de meer verwrongen verhaallijnen die de afgelopen seizoenen zijn verkend. Beginnende kijkers missen misschien enkele details in de spookachtige verhaallijn. Gelukkig houdt de intense aard van de misdaden je geïnvesteerd. Er is een legitieme spanning verspreid over deze twee uur durende film.

Idris Elba schitterde in de serie naast de ongelooflijke Ruth Wilson. Hetzelfde doet hij hier met zijn wankele relatie met DCI Odette Raine. En nu, mag ik de geweldige Cynthia Erivo prijzen? Het kan even duren voordat de twee personages elkaar hier kruisen. Het zorgt uiteindelijk echter voor een derde bedrijf op het puntje van je stoel. Voeg daarbij het intens griezelige werk van Serkis en je hebt een bevredigend kat-en-muisspel. Luther begeeft zich deze keer op onverwacht duister terrein, maar het is zelfs nog boeiender dankzij het uitstekende werk van de cast en filmmakers.

Of je nu nieuw bent of niet Luther, valt er genoeg te beleven in deze spannende, sfeervolle thriller. Elba, Erivo, Serkis en de rest van de cast zijn fantastisch, en de zenuwslopende spanning zakt zelden weg. Je kunt een paar korte momenten vinden die een beetje gehaast aanvoelen, maar die nauwelijks afbreuk doen aan het verhaal. Wat je hier hebt, is een solide richting voor de serie om te gaan. En het een R-rating geven zorgt voor een wreed en meedogenloos verhaal met een gedenkwaardige schurk. Met de aanstaande première van Netflix binnen 10 maarthet zal de moeite waard zijn om uit te kijken naar zijn week in theaters die aanstaande vrijdag begint. Luther: De gevallen zoon het is visueel net zo indrukwekkend als qua verhaal, en een kijkervaring op groot scherm waardig.

Luther 02

9