Tue. Apr 30th, 2024

Haider thuis, leren we, is over het algemeen niet effectief. Hij verblijft in het claustrofobische huis en zorgt voor de schoonmaak en het koken, zijn vader, Abba, in een rolstoel, en zijn nichtjes, terwijl zijn vrouw, Mumtaz, visagiste is. Niets in de familiewereld is te vertrouwen. Het licht gaat uit op een bruiloft waar Mumtaz de bruid klaarmaakt en ze moet de zaklamp van haar mobiele telefoon gebruiken om de klus te klaren. De slager die door de familie is ingeschakeld om een ​​geit te slachten, komt niet opdagen, dus Abba, Haider’s Mark Twain-achtige vader Abba (gespeeld door de eerbiedwaardige Zuid-Aziatische acteur Salmaan Peerzada, hier voor het eerst sinds de miniserie uit 1984 ” The Jewel in the Crown”) beveelt Haider om de daad te verrichten. De stille man heeft echt een hekel aan het hanteren van dat mes.

Een vriend biedt hem een ​​baan aan, en het is te gek: als back-updanser in een “erotisch” cabaret. (Niets erotisch aan; de dansers zijn allemaal volledig gekleed en hun bewegingen zijn naar westerse maatstaven slechts licht pittig.) Hij kan 40.000 roepies per maand verdienen – minder dan $ 150, jullie allemaal! – dit doen. Het beste deel is zonder twijfel dat hij Biba zal steunen, een transgendervrouw die dezelfde persoon is die hem met die bliksemschicht in het ziekenhuis sloeg. (De show is in de buurt van een pretpark, wat de film zijn ironische titel geeft.)

Transgenderrechten in Pakistan gaan vooruit, maar bereiken nauwelijks 100%. En de openhartige en soms pijnlijke weergave van de trillende romantische verstrengeling tussen Biba en Haider leverde “Joyland” een tijdelijk verbod op in zijn thuisland, zelfs toen de film de officiële inzending van Pakistan was voor de 95e Academy Awards. Dat is een factor die “Joyland” gruizig maakt. Een andere is de toewijding die hun kunstenaars aan hun werk geven. Net als Haider presenteert Ali Junejo fysiek de supertedere innerlijkheid van de chronische schlemiel. Terwijl Mumtaz, de eigenzinnige echtgenote die plotseling de taak kreeg een jongen in het gezin te brengen, toont Rasti Farooq een ander soort verlegenheid, een die diepere problemen maskeert dan ze haar naasten laat zien. En net als Biba heeft Alina Khan een raadselachtige hoogmoed en een grappige sluwheid, hoewel ook dit een personage is dat voornamelijk wordt bepaald door hartzeer.

“Joyland” wil veel doen met zijn personages en situaties, misschien te veel. Naarmate de film vordert en de aantrekkingskracht tussen Haider en Biba groeit en Haiders gezinsleven in gevaar brengt, verspreidt het verhaal zich waar de kijker zou verwachten dat het rigider wordt. Strikt genomen voor mezelf heeft dit me een beetje afgeschrikt. De onverwachte coda van de film, een flashback, brengt de zaken echter op een verwoestende manier met elkaar in verband.