We bespreken John Wick: Chapter 4, het nieuwste in de actievolle sage met Keanu Reeves, geregisseerd door Chad Stahelski

VERHAALLIJN: De prijs op het hoofd van John Wick is omhooggeschoten. Dhr. Wick heeft echter een plan om eindelijk los te komen van de High Table. Zal het hem lukken met scherpschutters die om elke hoek wachten?

ANALYSE: John Wick heeft het een en ander meegemaakt. Na Hoofdstuk 2 Het is Hoofdstuk 3 – Parabellum, had de moordenaar een prijs op zijn hoofd. Dit is wat er gebeurt als je misdaadbaron Santino D’Antonio doodt. Alsof dat nog niet erg genoeg was, schoot zijn oude vriend Winstone (Ian McShane) hem neer aan het einde van de vorige film. De prijs steeg toen we het opwindende nieuwe terrein binnengingen dat werd verkend John Wick: Hoofdstuk 4. Keanu Reeves en franchise-stamgasten Laurence Fishburne, Lance Reddick en Ian McShane zijn terug. Het vierde deel wordt wederom geregisseerd door Chad Stahelski. En dit wilde hoofdstuk is geschreven door Shay Hatten (die ook mee schreef aan Parabellum) en Michael Finch. En het is misschien wel de meest epische tot nu toe.

John Wick zit in ernstige problemen. Elk huurwapen is klaar en bereid om de legende twee meter naar beneden te halen. Dhr. Wick heeft misschien bedacht hoe hij de Head Table kon verslaan. Wat haar voor eens en voor altijd vrijheid zou brengen. Tot die tijd moet hij omgaan met een blinde badass genaamd Caine (Donnie Yen). Evenals een kerel met de toepasselijke naam Killa (Scott Adkins). De selectie bevat ook een mysterieuze man genaamd Tracker (Shamier Anderson) en zijn schattige hond. Tot overmaat van ramp wil de wraakzuchtige markies (Bill Skarsgard) Wick op een slechte manier neerhalen. Zal John Wick zijn vrijheid opeisen of zal hij eindelijk zijn gelijke vinden? Misschien vindt hij zijn vrijheid met de hulp van een paar trouwe vrienden. Dit geldt ook voor Shimazu (Hiroyuki Sanada) en zijn dochter Akira (Rina Sawayama).

John Wick: Hoofdstuk 4 is een van de beste actiefilms van de afgelopen jaren. En als je je afvraagt ​​wat de robuuste looptijd is, nee. Ik was ongeveer twintig minuten nieuwsgierig om te zien of ze het konden bijhouden. Dat deden ze, en nog wat. Toen deze operafilm eindelijk eindigde, was ik verrast dat het voorbij was. Deze ongelooflijke functie brengt alle elementen die voorheen werkten en geeft de vierde film urgentie en adembenemende emoties. Ja, dit is een boeiend verhaal. Personages zijn kleurrijk. Het heeft briljante actiescènes. En het biedt een aantal intrigerende schurken op groot scherm.

De actiesets zijn absoluut prachtig. Ze lopen uiteen om het publiek in de enorm ambitieuze wereld te brengen. Er is een indrukwekkend gevecht in een nachtclub. Honderden dansers omringen brutaliteit in dit wilde gevecht. En nog een andere met een vogelvlucht van het bloedbad dat zich beneden afspeelt. Er is nog een achtervolging te paard en nog een met een auto zonder deuren. Je zult juichen als Mr. Wick klim die ladder op met een stel schurken in de strijd. Het is geen verrassing dat het team achter 87Eleven Action het allemaal kan. Het detail in de vechtchoreografie is subliem, net als het niveau van talent op en naast het scherm. Iedereen verdient enorme rekwisieten, vooral al het verbluffende stuntwerk dat wordt tentoongesteld.

De opname van Scott Adkins en Hiroyuki Sanada is een traktatie. Shamier Anderson is ook charmant, tegenover een andere beste vriend van de mens. Donnie Yen is hier betoverend. De legendarische actiester brengt charme, humor en intensiteit naar Caine. En dan is er dhr. Skarsgard. Qua stunts zit het niet helemaal op het niveau van het bovengenoemde. De acteur blinkt echter uit in het geven van een gevoel van vreugde aan zijn wreedheid. Keanu kapselt Mr. Wick zoals gewoonlijk en behandelt alles wat de filmmakers en stuntploeg naar hem toe gooien. Dhr. Reeves blijft moeiteloos Mr. Wick een van de meest raadselachtige personages uit zijn carrière met deze films.

Hoe ingewikkeld dit ook kan zijn, zo voelt het nooit. Het is gemakkelijk om verbinding te maken met wie en wat er te zien is. Net als bij eerdere films is de mythologie buitengewoon meeslepend. Het is een toegankelijke wereld voor de kijker om mee bezig te zijn. En ja, de film gaat dieper in op wat ervoor kwam. Ze blijven een wow-factor creëren met hun indrukwekkende stuntwerk. En ik zou niet graag de soundtrack van Tyler Bates en Joel J. Richard vergeten te noemen. De vierde ronde van John Wick is iets bijzonders. Met zoveel gedenkwaardige personages, zal het spannend zijn om te zien wat er daarna komt.

John Wiek een van de beste moderne franchises. EN John Wick: Hoofdstuk 4 het wordt waarschijnlijk een van de beste films van 2023. Zelfs met zijn langere speelduur voelt elke scène nodig om deze fantastische slotact op te bouwen. En te oordelen naar de menigte die me omringde om de film te bekijken, waren de meeste aanwezigen ook verbaasd. Chad en het team van 87eleven Action Design verdienen veel lof voor dit indrukwekkende vierde hoofdstuk. Alles aan deze film werkt. Het is geweldig om te zien dat nog een actiefilm zoveel integriteit naar het grote scherm brengt. Laat je niet voor de gek houden door de lengte; John Wick: Hoofdstuk 4 zouden wel eens de spannendste twee uur en achtendertig minuten kunnen zijn die je dit jaar in de bioscoop zult doorbrengen.

10