Veel plezier. De choreografie van de actie hier kan gewoonweg adembenemend zijn. Ik hield ervan hoe vaak de wereld om Wick en zijn ongelukkige strijders draait. In een vervolg zou dat het beste zijn in bijna elke andere recente actiefilm (maar het is als 3derde of 4e here), moet Wick het opnemen tegen een zwaar met make-up bedekte Scott Adkins en zijn leger ongelukkige klootzakken in een drukke nachtclub. De dansers merken het nauwelijks op. Soms gaan ze een beetje open om ze te laten passeren, maar ze blijven niet staan ​​staren. Met het water dat de club binnenstroomt, creëren de kronkelende en dansende lichamen een visueel creatieve achtergrond. Later, in een van mijn favoriete actiescènes aller tijden, vechten Wick en zijn roofdieren op de rotonde rond de Arc de Triomphe. Auto’s stoppen niet. Het lijkt er zelfs op dat ze versnellen. Terwijl in deze film geweerschoten in de straten klinken, doet niemand het raam open om te zien wat er in hemelsnaam aan de hand is. De wereld buiten Wick en de mythologie van deze wereld voelt bijna alsof ze de legendarische moordenaar en de honderden mensen die hij uiteindelijk vermoordt niet eens te zien krijgen. Het is een fascinerende en visueel opvallende keuze.

En er is wat ik de geografie van actie zou noemen. Zoveel mensen hebben geprobeerd de hectische benadering van de “Bourne” -films na te bootsen, en de resultaten waren vaak inconsistenter dan niet. De ongelooflijke cameraman Dan Laustsen (een vaste medewerker van Guillermo del Toro aan ‘The Shape of Water’, ‘Nightmare Alley’ en meer) werkt samen met Stahelski om ervoor te zorgen dat de actie hier puur en brutaal is, nooit rommelig. Het stuntwerk is fenomenaal, en nogmaals, de shootouts hebben meer het gevoel van danschoreografie dan de saaie plot van zoveel studiofilms. Er is zoveel gratie en vindingrijkheid wanneer Wick aan het werk gaat.

Een goede cast helpt natuurlijk ook. Reeves heeft misschien minder regels in deze film dan enige andere tot nu toe in de franchise, maar hij verkoopt Wicks toewijding volledig terwijl hij hem ook doordrenkt met de emotionele uitputting die dit hoofdstuk nog belangrijker maakt. De wraakzuchtige Wick uit de eerste film is anders dan de overlevende drie films later, en Reeves weet precies wat dit personage nodig heeft. Zoveel artiesten zouden onnodige details toevoegen aan een personage dat al zo populair is, maar Reeves is slim om deze uitvoering te stroomlijnen om in de film om hem heen te passen. Het laat ook een paar fans schitteren in verschillende prestatieregisters, met de nadruk op Yen en Anderson. De legendarische Yen is hier fantastisch, niet alleen in gevechten, maar ook in de tussenliggende momenten. De meeste mensen die weten wie Donnie Yen is, zullen niet verbaasd zijn te horen dat hij hier precies past, maar hij is zelfs beter dan je zou verwachten. Anderson geeft ook een leuk optreden als een man die gewoon een huurling lijkt die wacht op de juiste prijs, maar fans van de serie zullen al vroeg beseffen dat deze badass een hond heeft, en dit universum waardeert puppy’s en de mensen die van ze houden .