Mon. May 6th, 2024

Infinity Pool van Brandon Cronenberg is niet voor bangeriken, maar als je van ruwe genrefilms houdt, is dit iets voor jou.

VERHAALLIJN: Een toerist (Alexander Skarsgard) die een onstabiel, totalitair land bezoekt, doodt per ongeluk iemand bij een auto-ongeluk. Hij wordt ter dood veroordeeld, maar ontdekt dat hij voor de juiste prijs een kloon kan laten maken om hem te vervangen. Al snel raakt hij betrokken bij een manische groep rijke toeristen die van dit feit hebben geprofiteerd om deel te nemen aan wilde daden van hedonisme en geweld.

RECENSIE: Zeggen oneindig zwembad niet voor bangeriken is een understatement. Iemand zou hetzelfde hebben gezegd over de nieuwste film van regisseur Brandon Cronenberg, bezitter, maar het extreme geweld en de seks die hier wordt getoond, gaat verder dan alles wat in die film wordt getoond. Degenen die ernaar kijken in de bioscoop wanneer deze deze week wordt geopend, begrijpen misschien niet waarom de film zo controversieel is, maar dat komt omdat die doelgroepen een R-rated en R-rated cut zullen zien. De versie die we op Sundance hebben gekregen en die uiteindelijk op VOD/streaming zal worden uitgebracht, is de early cut met een NC-17 van de MPAA. Je zou je kunnen voorstellen dat de scènes waar de MPAA Cronenberg verdriet over deed meer te maken hebben met openlijke seksualiteit dan met expliciet geweld, maar ik dwaal af.

Er is een trailer vrijgegeven voor Brandon Cronenbergs scifi-thriller Infinity Pool, met in de hoofdrollen Alexander Skarsgard, Mia Goth en Cleopatra Coleman.

Het is een provocerend werk dat net zo verontrustend is als dat van Brandons vader, de grote David Cronenberg. Hij is een stuk van het oude blok als het gaat om het uitbeelden van de diepten van menselijke verdorvenheid, hoewel hij lichaamshorror grotendeels vermijdt. Hoewel hij onvermijdelijk wordt aangezien voor zijn vader, heeft Cronenberg altijd zijn eigen ding gedaan, met een groot contrast tussen zijn beelden en muziek. David Cronenberg-films worden vaak opgenomen om er (opzettelijk) grimmig uit te zien, met klassieke Howard Shore-scores. Brandon daarentegen geeft met zijn DP Karim Hussein een strakkere, meer gestileerde look aan de hypnotiserende muziek van ambientmuzikant Tin Hecker.

Wat verdorvenheid betreft, daar is veel van te zien oneindig zwembad. Alexander Skarsgard speelt een mislukte romanschrijver op vakantie met zijn rijke vrouw (Cleopatra Coleman), die hem subtiel bespot vanwege zijn totale mislukking als auteur. Hij is een gemakkelijk doelwit voor het losbandige stel in deze, gespeeld door Jalil Lespert, en, in een tour-de-force uitvoering, Mia Goth op haar lekkerst losgeslagen.

Het Sundance Film Festival heeft het eerste beeld onthuld van Brandon Cronenbergs scifi-thriller Infinity Pool.  Met Mia Goth in de hoofdrol

Zodra de filmhaak in het spel komt, oneindig zwembad waagt zich in een behoorlijk cerebraal sci-fi-territorium, zou je van dat feit profiteren als je kon doen wat je wilde en een kloon zou laten betalen voor je misdaden? Zelfs als de kloon al je herinneringen heeft en in wezen jou is? In de film van Cronenberg is een groep te zien die er plezier in heeft zich niet aan wetten of moraliteit te hoeven houden, met het idee dat ze monsters zouden worden als ze eenmaal van de gevolgen waren bevrijd.

Het komt neer op een zeer meeslepend stuk sciencefiction met genoeg bloed om horrorfans tevreden te stellen. Prachtig geschoten in Kroatië, het is meesterlijk gedaan, en als bezitter heeft Brandon Cronenberg nog niet gevestigd als een belangrijke nieuwe speler in de wereld van het genre, dat zal wel gebeuren.

Alexander Skarsgard is fantastisch als de lege, amorele hoofdrolspeler. Hij speelt een rol die in schril contrast staat met zijn uiterlijk. Zijn fysieke gestalte en uiterlijk zijn een masker voor het totale gebrek aan scrupules en moed van zijn personage. Hij is er fantastisch in, maar Mia Goth steelt het helemaal oneindig zwembad zoals de onevenwichtige Gabi. Goth is als de vrouwelijke Nicolas Cage in hoe maximalistisch ze is. Ze onderschat geen rol en is de perfecte keuze om de verleidelijke en angstaanjagende Gabi te spelen. Zij en Skarsgård staan ​​centraal in de film, maar Coleman, in een ondergeschikte rol, brengt de broodnodige menselijkheid in de film. Dat gezegd hebbende, zij is de enige wiens karakter menselijk kan worden genoemd.

oneindig zwembad het zal ongetwijfeld een love it or hate it soort film zijn en zal ongetwijfeld te veel zijn voor een grote groep mensen. Maar voor iedereen die graag de grenzen verlegt met betrekking tot dit soort dingen, heeft Cronenberg een toekomstige klassieker van middernachtcinema afgeleverd. Hopelijk zal de R-rated cut de impact van de film een ​​beetje dempen, want hoewel hij een R-rating heeft, verdient hij het om op een groot scherm te worden gezien.

8