Deutch heeft met niemand in de film enige chemie – ook niet met de twee mannen waar ze zich tussen bevindt. Sampson werpt emotionele blikken zijn kant op, maar Deutch geeft niets terug. Evenzo lijkt Nicholson te zijn verteld om zijn rol te spelen met zo min mogelijk gezichtsemotie, terwijl hij al zijn natuurlijke warmte afvoert. Iedereen die zijn werk in de YA-serie “Panic” uit 2021 heeft gezien, weet hoeveel hij hier is genaaid.

Afgezien van een gebrek aan chemie met zijn sterren, is een van de grootste problemen met veel moderne romantische komedies hun te grote nadruk op het raken van situationele beats en gedenkwaardige oneliners in plaats van het creëren van complexe en interessante personages. Iedereen in deze film voelt zich nog steeds een conceptpersoon in plaats van een echte persoon. De verwarde heldin die een vuurbal is. Het giftige, zorgeloze vriendje. De alleenstaande vader met een hart van goud. Het vroegrijpe kind, wijs boven zijn leeftijd. De brutale zwarte beste vriend. De bruidegom die er gewoon niet bij past.

Vreemd genoeg is Connor Hines de enige acteur die in staat is om de valkuilen van zijn standaardpersonages te overwinnen, als Gary’s waardeloze vriend Finn. Geïntroduceerd in het derde bedrijf alleen om per ongeluk wat informatie te onthullen die alles ondermijnt wat Rachel dacht over Gary’s verborgen diepte en altruïsme, Hines is absoluut hilarisch, en gedurende ongeveer vijf minuten heeft de film een ​​merkbare puls. Maar helaas zijn er nog ongeveer 20 minuten te gaan nadat hij het toneel heeft verlaten.

De melancholische electro-bop “Oh Baby” van LCD Soundsystem zorgt voor een onverwachte maar welkome val van het onvermijdelijke einde van de film, terwijl Deutch zijn best doet om Billy Crystal door de stad te laten sprinten om zijn ware gevoelens te delen. Ondanks de geïnspireerde songkeuze, komt het moment met een doffe plof, waarbij een handvol scènes uit enkele van Meg Ryans geliefde films wordt herhaald zonder ook maar een knipoog of knikje.

Alles is natuurlijk verpakt in een kleine kerstboog, de cijfers zijn zo volledig geschilderd dat elke magie van mogelijkheid die in de lucht blijft hangen, wordt uitgedoofd ten gunste van een onverdiende afsluiting. In plaats van de reis van het vertellen van het meeslepende verhaal van twee individuen die liefde vinden, is het duidelijk dat het bereiken van dat perfecte, routinematige laatste moment altijd het enige doel van de film was.

Nu te zien op Prime Video.