Val is een rebel, let wel, met een anti-autoritair punkrockverleden en een ex-vriendin genaamd Ursula (Martha Claudia Moreno), die een verleidelijk alternatief biedt voor Val’s gedomesticeerde nieuwe leven. (In een flashbackscène rennen een tiener Val en haar vrienden weg van de politie, schreeuwend: “Ik hou niet van domesticatie!” – als ze zichzelf nu maar kon zien.)” De eerste en tweede storen Val duidelijk. Ze neemt van nature niets moederlijks op, en het plagen van haar familie over de keer dat ze een buurvrouw heeft gedumpt terwijl ze aan het babysitten was, verergert haar gevoel dat er iets gebroken is in haar. Het is moeilijk te zeggen of Vals bezorgdheid over haar levenskeuzes of de angstaanjagende visioenen van dood en letsel op de eerste plaats komen, maar ze escaleren zeker samen.

Dit thema wordt gecombineerd met een body horror-benadering van de fysieke veranderingen die gepaard gaan met zwangerschap, samen met een bezetenheid/exorcisme-verhaal dat postpartumpsychose verandert in een monster. Al deze elementen zijn nodig om de film te dragen: geen van hen is op zichzelf sterk genoeg om het op te nemen tegen “Huesera”, en het momentum van het verhaal begint te vervagen zodra alle relevante puzzelstukjes op hun plaats vallen. Gelukkig brengt Cervera “Huesera” terug met een verbluffende reeks tegen het einde van de film, met een groep van wat de aftiteling de “Huesero Ballerina’s” noemt, wiens ledematen in griezelige, onnatuurlijke hoeken buigen.

“Huesero” is Spaans voor “bonesetter”, een soort volksgenezer die gespecialiseerd is in het herstellen en repareren van gebroken botten. Het beeld hier is meer van het brekende soort – als je de botten die uit het vlees steken storend vindt, kan deze film je duizelig maken – maar de titel suggereert dat Val misschien moet worden gebroken voordat ze weer in elkaar kan worden gezet. Het einde van de film zelf geeft een provocerende draai aan het uitgangspunt dat hier niet mag worden bedorven, maar het versterkt Cervera’s gedurfde en gedurfde standpunt. Soms is passeren de enige uitweg.

Draait nu in de bioscoop en is vanaf 16 februari beschikbaar op VOD.