Een remix van de originele film uit 1990, muziekvideo-regisseur Calmatic herwerkt “House Party” voor een wereld van McMansions en Instagram-influencers. In deze nieuwe versie worden de beste vrienden Damon (Tosin Cole) en Kevin (Jacob Latimore) onlangs ontslagen uit hun schoonmaakbaan en verkeren ze in ernstige financiële moeilijkheden nadat ze door een drietal boze promotors van hun eigen partijaccount zijn gegooid. Ze besluiten het ultieme feest te geven op hun nieuwste werkplek – het huis van LeBron James – om hun problemen op te lossen, maar vinden daarbij tal van shenanigans, chaos en zelfs een ander elitefeestje om te crashen.

De eerste “House Party” en zijn remake delen tal van visuele en verhalende elementen, en een deel van de aantrekkingskracht van de laatste is te zien in al zijn hommages en referenties. De originele “House Party” speelde hiphopduo Kid ‘n Play (Christopher Reid en Christopher Martin) als middelbare scholieren en aspirant-feestgasten. Net als in de eerste film lijken de twee groepen vrienden in het verhaal een vreemd paar – de ene is gevoeliger en muzikaal creatiever maar verlegen erover, en de andere is een non-stop aanstichter van slechte maar leuke ideeën en een hopeloze flirt. . Cole en Latimore beginnen aan deze dynamiek met een betoverende relatie, afwisselend met elkaar vechten en voor elkaar vechten. Hun karakters lijken een verbondenheid te delen die alleen met tijd en vertrouwen komt. Hun actieve steun aan elkaar lijkt vaak dieper en emotioneler dan een dwaze komedie over het huisfeest van een beroemdheid suggereert.

Afgezien van het opnemen van een paar vergelijkbare ondersteunende personages, zoals een liefdesbelang en een eigenzinnige DJ, stoppen de meeste verhalende overeenkomsten tussen de twee films daar, wat sommige die-hard fans verraste bij mijn kijkervaring. Het goedkope feest dat door een paar tieners wordt georganiseerd, is nu een enorm evenement in het huis van een beroemdheid, gericht op het uitnodigen van beroemde namen, het verspreiden van het woord op sociale media en het inhuren van de Keystone Cops-versie van feestbeveiliging. De onsamenhangende en bescheiden bedoelingen van de eerste film maken plaats voor de behoefte om het flitsend en duurder dan authentiek te maken. Door te proberen een nieuwe generatie aan te spreken, verliezen filmmakers een deel van de aantrekkingskracht van het verleden. Om dit weelderige feest te verkopen, verdubbelt de nieuwe “House Party” beroemde cameo’s, iets wat het origineel begon met George Clinton, maar om enkele van de beste verrassingen van de film niet te bederven, laat ik ze naamloos. Ten minste een van de belangrijkste sprongen in de film uit de jaren 90, de Kid ‘n Play-kickstap, verschijnt in een dansgevecht.