“Vol. 3″ opent met Rocket Racoon (ingesproken door Bradley Cooper) luisterend naar Radiohead’s “Creep”. In een andere film vol slimme naalddruppels is het een toonzetter. Rocket ziet zichzelf als de mafkees, de mafkees, maar de film zal hem natuurlijk leren dat hij behoorlijk bijzonder is.

Het begint allemaal met een aanval. Golden Adam Warlock (Will Poulter) komt snel op Knowhere af en slaat alles in zicht met een kracht die indruk zou maken op Superman. Rocket krijgt het zwaarste pak slaag en zweeft het grootste deel van de film dicht bij de dood, waardoor de film in twee sporen wordt geplaatst: een flashback naar het oorspronkelijke verhaal van Rocket en het huidige verhaal van de Guardians die hem proberen te redden. De missie leidt hen naar de High Evolutionary (Chukwudi Iwuji), een gekke wetenschapper die zoveel jaren geleden probeerde het evolutionaire proces naar een utopie genaamd Counter-Earth te versnellen en Rocket creëerde.

Natuurlijk nemen Guardians bagage mee op hun zoektocht. Peter (Chris Pratt) is emotioneel onstabiel over wat er is gebeurd met Gamora (Zoe Saldaña), die werd vermoord door Thanos maar is teruggekeerd als een alternatieve versie van het personage dat zich haar tijd bij GotG niet herinnert. Gamora raakt betrokken bij de Rocket-missie, maar het liefdesverhaal tussen haar en Star-Lord stuurt het verhaal niet zoals de eerste twee. Veel filmmakers zouden “Vol. 3″ over de reünie van Peter en Gamora, maar het gaat meer over de achtergrond van het verhaal van Rocket, wat zorgt voor een andere chemie tussen Pratt en Saldaña. Ze is hier bijzonder goed, ze kijkt sceptisch naar de rest van de Guardians, vooral iemand die beweert van een andere versie van haar te houden.

Wat betreft de rest van de bende, het werd een beetje te groot voor een film. Dave Bautista is weer leuk, maar Drax heeft weinig te doen. Hetzelfde met Karen Gillan als Nebula, die een functioneel onderdeel van het team is geworden maar geen echte ontwikkeling heeft. Mantis (Pom Klementieff) is terug voor komische opluchting en Groot (Vin Diesel) doet zijn werk, maar het is moeilijk te negeren hoe overvol deze “Guardians” is. Ik heb het nog niet eens gehad over de pratende hond (ingesproken door Maria Bakalova), Elizabeth Debicki als Adams schepper Ayesha, of de terugkeer van Sylvester Stallone.