Thu. Apr 18th, 2024

Deze film is een voorwendsel voor Tatum, Soderbergh en scenarioschrijver Reid Carolin (die de vorige twee “Magic Mike”-films schreef) om nog een keer met een geweldig personage te spelen zonder zichzelf te herhalen. Nadat we ons eerder “Saturday Night Fever With a Stripper, Combined with a Mentor-Whose-Pupil-Goes-Bad Film” (ook bekend als “Magic Mike”) en “Female Empowerment Fantasy and Male Bonding Comedy Disfarsed as a Comedic Road Movie with verwijzingen naar Apocalypse Now en The Odyssey” (ook bekend als “Magic Mike XXL”) maakten ze iets heel anders: een film over verlangen, monogame liefde, creativiteit en vrijheid, maar luchtig, nooit op een manier dat je met je ogen rolt. (Nou ja, misschien soms – meestal wanneer de personages slogans over economische ongelijkheid spuwen die simplistisch genoeg zijn om op een bumpersticker te passen.)

Tegelijkertijd is dit een van Soderbergh’s meest vermakelijke en historische amusementsactiviteiten. Het is niet zo opzettelijk schurend en absurd als Soderberghs quasi-experimentele komedie “Schizopolis” of zo wellustig exhibitionistisch als “Oceans 12” (die in de franchise waarin Julia Roberts haar vaste personage en “Julia Roberts” speelt). Maar het is een film over cinema, het artistieke proces en alle verschillende soorten cinema en fictie waarop hij is gebaseerd, net zo goed als over Mike en Max en dansproductie. En het gaat om het idee, geïllustreerd door zoveel projecten van Soderbergh, dat stijlvol plezier nog steeds inhoud kan hebben. (“Deze show gaat niet over pikken”, zegt Max tegen het artistieke team, pauzeert dan een nanoseconde en voegt eraan toe: “Gewoon.”)

Niets van dit alles zou werken als Tatum niet elke centimeter een filmster was, en waarschijnlijk de laatste in Amerika geboren A-lijst filmacteur die echt kan dansen en af ​​en toe de kans heeft om het te bewijzen. Hij danst hier een paar keer met zijn leidende dame, maar de meeste van zijn tango’s zijn emotioneel en intellectueel, en de film respecteert haar felle energie en focus genoeg om haar vaak centraal te stellen.

Niemand gaat scripties schrijven over de ingewikkelde architectuur van het verhaal van deze film. Het gaat gewoon waar het heen moet of waar het zin in heeft, net als de andere twee films, zij het op een andere manier. Het leidt allemaal naar de grote show (een ander soort cliché in filmformaat), en wanneer het doek eindelijk omhoog gaat – een cabaretproductie wordt onthuld die in wezen dezelfde is als de productie die Tatum mede heeft gemaakt en die momenteel een hit is in Londen, compleet met publieksparticipatie – de film vindt slimme manieren om wat er op het podium gebeurt te verbinden met wat er in Mike en Max gebeurt.