Sat. May 4th, 2024

Misschien is het de hardhandige manier waarop regisseur Louis Leterrier deze geliefde personages behandelt, maar de openingsscènes van “Fast X” behoren tot de slechtste van alle tien films, een stoet van gesprekken over familie, nalatenschap en andere FF-tropen. Het is één ding voor een personage als Dom Toretto (Vin Diesel) om het belang van familie te prediken, maar het is iets heel anders om aantekeningen van Charlie Puth te laten spelen op transparante foto’s waarop hij naar persfoto’s van Paul Walker kijkt. Er was hier een kans om ons de “Old Man Dom” te geven – hij is tenslotte 56 jaar oud – maar het is alsof Diesel en zijn team geen idee hebben hoe dat eruit ziet, behalve om hun badass een beetje weemoedig te maken. Er zit een vreemde constructie in deze vroege scènes die de vaak geparodieerde trope gebruiken van Dom die ‘familie’ zegt als een constante zweeppaal. Ze verminderen wat deze films op hun best waren (deel vijf tot zeven), waardoor Toretto en zijn bende worden teruggebracht tot hun meest voor de hand liggende kwaliteiten. Niemand verwacht op dit moment een grote karakterdiepte, maar hebben we zoveel scènes nodig van Dom die ‘familie’ gromt en bezorgd kijkt als hij zijn zoon ‘Little B’ (Leo Abelo Perry) ziet?

“Fast X” wordt een stuk beter wanneer Momoa’s Dante Reyes zijn plan begint om Dom en zijn boze familie te martelen. Roman (Tyrese Gibson), Tej (Ludacris) en Ramsey (Nathalie Emmanuel) vertrekken voor een missie naar Rome, maar het blijkt een val te zijn ontworpen door Reyes, zoon van Hernan Reyes, die werd gedood toen Dom en zijn gezelschap een kluis openden . Rio in “Fast Five”. Dante zegt herhaaldelijk dat hij Dom niet wil vermoorden; hij wil dat hij lijdt. Dit houdt blijkbaar een ingewikkeld plan in om de bende als terroristen te beschouwen nadat een bom ontploft in de Italiaanse hoofdstad. Na de aanloop naar deze films, in ieder geval sinds Vin en The Rock uit elkaar gingen, is het gewoon een manier om het team uit elkaar te halen. Roman, Tej, Ramsey en Han (Sung Kang) vluchten naar Londen, waar ze uiteraard Shaw (Jason Statham) ontmoeten. Letty (Michelle Rodriguez) wordt gevangengenomen en alleen Mr. Niemand, Tess (Brie Larson) en Cipher (Charlize Theron) kunnen haar eruit krijgen. En die overvolle samenvatting bevat niet eens John Cena, Jordana Brewster, Daniela Melchior, Helen Mirren, Rita Moreno of Alan Ritchson. Het is een bomvolle blockbuster straatrace.

En toch krijgen al deze beroemde gezichten zo weinig te doen. De Roman/Tej scherts heeft er nog nooit zo moe uitgezien; Moreno en Mirren krijgen elk een “Dom support”-scène die klinkt alsof de AI het heeft geschreven; Cena komt vast te zitten met Perry tijdens een vreemd bedachte en uitgevoerde roadtrip; alleen Theron en Rodriguez slagen erin om echt plezier te hebben in hun subplot, vechtend in een van de beste gevechtsscènes van de film. “Fast X” is voor het grootste deel de Dom & Dante-show, en de film is het meest effectief wanneer hij de zeer verschillende persoonlijkheden op het scherm van Diesel en Momoa belicht. Diesel ziet er stoïcijnder uit dan ooit terwijl Momoa op de achterste rij speelt en bij elke scène psychotisch flamboyant wordt. Hij is als een gigantisch kind in het lichaam van een superheld, steekt zijn tong uit en springt vrolijk rond in de chaos met een “Here we go!”