De nieuwe Evil Dead Rising het lijkt in niets op zijn campy tegenhangers. Maar dat is niet erg! In plaats van humor kregen we veel schrik en veel van gore. Het is een ander gezicht boze Doodmaar wat volgens mij recht doet aan de titel.

Nadat ze ontdekt dat ze onverwachts zwanger is, keert gitaartech Beth terug naar huis in Los Angeles om haar zus Ellie en hun drie kinderen te bezoeken: Bridget, Danny en Kassie. De kinderen gaan pizza halen terwijl de zussen bijpraten, en als ze terugkomen, treft een enorme aardbeving de regio. De verdieping onder het flatgebouw van Ellie gaat open en onthult een oude bankkluis. (Niet verwonderlijk; we wisten dat het appartement was gebouwd op de plek van een voormalige bank.) Danny is gefascineerd en gaat naar beneden, rommelend in de kluizen en andere efemere dingen. Hij vindt een gloeiend boek en haalt er wat oude platen uit die erbij zijn opgeslagen.

as

Wat de originele Evil Dead-trilogie zo duurzaam en invloedrijk maakt, is dat er voor elk wat wils is. Een claustrofobisch…

Boven fascineert het boek Danny en maakt Bridget bang. Hij probeert het te openen, maar snijdt zich aan de tandvormige sluiting. Druppels bloed openen het boek en onthullen gruwelijke beelden van verscheurde mensen. Hij draait de platen en een priester op het album spreekt de toverwoorden uit. Ellie brengt wat afval naar de afvalcontainer en wordt aangevallen door de demonen die zijn vrijgelaten door de Necronomicon. Vanaf daar is het een met bloed doordrenkt uur van extreme, rauwe horror.

Ik heb behoorlijk wat extreme gore-films gezien, en dit is misschien wel de bloedigste Amerikaanse film die ik ooit heb gezien. Het scoort daar met kannibaal holocaust Het is martelaren zoveel als gore. Als de beruchte kaasraspscène de minst bloederige (maar nog steeds verontrustende, volgens het gekreun in het theater) scène in de film is, dan weet je dat je iets hebt. Er is letterlijk een lift vol bloed die onze heldin uitspuugt. In De glans, er zwom eigenlijk niemand in de bloedlift; in Evil Dead Risingze waren.

De uitvoering was in alle opzichten solide. Gabrielle Echols, Morgan Davies en Nell Fisher werden allemaal gecast als Bridget, Danny en Kassie. Ze vechten als echte broers en zussen, maar ze lijken ook beter aangepast dan de meeste kinderen. Ze hebben allemaal hun rare eigenaardigheden (Bridget houdt echt van de omgeving; Danny wordt dj; en Kassie hakt graag de hoofden van haar poppen af ​​om stormrammen te maken), maar daardoor lijken ze echter – en veel interessanter. . Lily Sullivan was sterk en capabel als Beth, maar de echte ster van de film is Alyssa Sutherland, die Ellie speelt. Ze is het grootste deel van de film bezeten door Deadites, en ik kreeg er koude rillingen van – iets wat ik sindsdien niet meer heb gevoeld. Sinister.

Over Deadites gesproken… Ik weet niet of dat zo was in waarheid Deadites die Ellie bezaten. Ik moet aannemen. Er is geen voorkennis van boze Dood noodzakelijke franchise om van deze film te genieten. Deadites worden nooit genoemd, noch wordt er melding gemaakt van Ash of zijn metgezellen. Er wordt geen Necronomicon-verhaal genoemd. Dit is een direct eigendomsverhaal.

Er zijn echter enkele verborgen paaseieren in de film. Er zit geen verkrachting in Evil Dead Rising, maar de laatste confrontatie maakt gebruik van een vrachtwagen van een boomverwijderingsdienst. Natuurlijk, er is een kettingzaag en zelfs een boomstick (hoewel daar nooit naar wordt verwezen). een element dat Evil Dead Rising niet heeft, is dat het is Nee een horrorkomedie. Er was een scène met een oogbal die me aan het lachen maakte, maar ik denk niet dat het bedoeld was als een lachlijn. Dit is een regelrechte horrorfilm en het was behoorlijk eng.

Schrijver/regisseur Le Cronin viel echt op in deze film. Er waren geen angsten, maar genoeg subtiele angsten om je bang te maken. Er zijn een paar foto’s waarvan ik dacht dat hij misschien een beetje had getrokken, maar verder was het goed gedaan. Wat me het meest verbaasde was het feit dat de film donker was… en toch kon ik alles duidelijk zien. Misschien moeten tv-regisseurs met DP Dave Garbett praten om erachter te komen hoe ze hun opnames zichtbaar kunnen maken. Het was echt adembenemend. Ik weet niet hoe hij het deed; Ik weet gewoon dat het gedaan en gedaan was Goed.

Evil Dead Rising het is groter en bloediger dan al zijn voorgangers – en dat zegt wat. Het is erg leuk, maar zeker niet voor preuts. Zelfs de hardcore gorehound in je groep kan zich daarna een beetje in elkaar geslagen voelen. Ik kijk uit naar de volgorde die de film duidelijk vastlegt.

INTERPUNCTIE: 8/10

Zoals het beoordelingsbeleid van ComingSoon uitlegt, staat een score van 8 gelijk aan “Geweldig”. Hoewel er enkele kleine problemen zijn, betekent deze score dat de kunst zijn doel treft en een gedenkwaardige impact achterlaat.