Sun. May 5th, 2024

Medische professionals adviseren ouders van intersekse kinderen vaak dat het het beste is om hun kind op te voeden als een “jongen” of “meisje” om het kind en het gezin gemakkelijker te maken. Wiens voorziening kreeg eigenlijk voorrang? Niet die van kinderen, die dan het grootste deel van hun jeugd, misschien wel hun hele leven, een rol zouden moeten spelen die ze niet wilden spelen uit angst om buitengesloten of vervolgd te worden. Niet die van de ouders, die voortdurend een soort ‘coverstory’ moesten versterken die hen door anderen was overhandigd en die konden besluiten er helemaal niet meer over te praten, behalve in de dokterspraktijken, waardoor de kinderen zonder bondgenoten moesten worstelen met de psychologische gevolgen . . Het advies van artsen over geslachtstoewijzing werd vaak gecombineerd met een aanbeveling voor “corrigerende” chirurgie (vaak opgedrongen aan ouders die te verbijsterd waren om helder na te denken tijdens het herstel van de bevalling) om alle delen te verwijderen die het binaire getal niet dienden.

Drie intersekse-activisten verankeren de film terwijl ze ook dienen als commentatoren, gidsen en, in sommige scènes, een soort focusgroep, die archiefmateriaal en ouder nieuws bekijken en reageren. Alicia Roth Weigel is een lobbyist die regelmatig deelneemt aan protesten en hoorzittingen op hoog niveau over interseksekwesties en andere kwesties die de LGBTQIA-gemeenschap in het algemeen aangaan; ze schreef ook een boek met essays over het onderwerp met de titel “Inverse Cowgirl”. River Gallo is een niet-binaire, queer acteur en filmmaker die de eerste openlijk intersekse persoon is die een intersekse personage vertolkt (in de korte film “Ponyboi” uit 2019). Sean Saifa is, volgens zijn beschrijving, een intersekse man van kleur; hij haalde de krantenkoppen door op ABC News ‘Nightline’ te gaan en de dokter te confronteren die op zijn dertiende een onnodige gonadectomie uitvoerde.

Dit laatste verhaal is helaas typerend. Onnodige operaties bij intersekse-baby’s waren ooit heel gewoon. (Het eerste ziekenhuis dat zich hiervoor in het openbaar verontschuldigde, deed dat in 2019, vier jaar voordat deze film werd uitgebracht.) Gallo werd geboren zonder testikels en werd aangespoord om kunstmatige testikels te laten implanteren en hormoontherapie om meer stereotiep mannelijk te lijken. Gallo ‘slaagde’ functioneel als hetero cisgender-man op zijn middelbare school in een buitenwijk van New Jersey, met iedereen behalve degenen die het dichtst bij hem stonden, en begon pas te bloeien nadat hij een meer ‘vrouwelijke’ look omarmde, openlijk sprak over intersekse zijn en veelbelovend probeer rollen te spelen die deze identificatie weerspiegelen. Weigel, een magere blanke blondine, zegt dat ze als activiste in haar thuisstaat Texas werd aangevallen door heterolobbyisten en politici die geen idee hadden dat ook zij een geïnternaliseerd stel niet-functionele testikels bij zich had. Na een aantal jaren op datingsites te hebben gezeten, werd Weigel moe van de angst om zich af te vragen hoe een partner zou reageren als ze eindelijk haar fysieke realiteit beschreef en ‘intersekse’ bovenaan haar pagina begon te plaatsen. Dit elimineerde de kandidatenpool en maakte de ervaring minder gecompliceerd.