Als dit allemaal meer klinkt als fantasiegamers dan als ‘iedereen’, nou, dat is het onmiskenbaar. De film staat vol met D&D-referenties – namen als “Baldur’s Gate” en “Neverwinter” zorgden voor hoorbare reacties tijdens de première – maar ik zou niet zo ver willen gaan om te zeggen dat de film niet zal werken voor mensen die nog nooit een film hebben gemaakt. karakter eruit. een campagne. De meeste referenties hier zullen als diepte klinken voor niet-gamers die misschien meer parallellen zien met producten als “The Lord of the Rings” of “The Witcher” dan hun werkelijke bron. Het is een film die rijk is aan fantasieterminologie op een manier die voelt alsof de makers zich met plezier herinneren dat ze personages creëerden in de kelder van hun moeder toen ze jong waren. Die oprechte interesse in D & D-kennis kan voor sommige mensen genoeg zijn. Maar hoe zit het met alle anderen?

Genegenheid voor een lettertype vertaalt zich niet altijd in uitvoering in termen van vakmanschap, en de beelden hier zijn slordig. In termen van flitsen en knallen werkt “Honor Among Thieves” veel beter als het zich richt op praktische effecten (of in ieder geval die die er praktisch uitzien – alles is tegenwoordig CGI) en een haptische kwaliteit kan vinden die CGI-zware sequenties missen. . Wanneer Edgin en zijn team lijken wakker maken voor informatie, of Sofina alleen maar fronst in haar kwaadaardige make-up, is de film meer gegrond dan wanneer hij op drift is in magische opeenvolgingen van mensen die willens en wetens toverspreuken uitspreken. Er is ook een gebrek aan wereldvorming in een film die compact zou moeten zijn als het op design aankomt. De stad Forge voelt aan als een generieke fantasy-videogame-setting, en de mogelijkheid om interessante settings te creëren voor deze gevarieerde personages wordt zelden benut. Het ziet eruit als een film die visueel slecht zal verouderen.

De cast is redelijk sterk, met Pine neigend naar het rauwe charisma waarvan ik altijd dacht dat het hem een ​​grote ster zou maken in de jaren 60. De hele cast is duidelijk gekozen om naar hun sterke punten te spelen, met Grant die zijn verstand strekt en Rodriguez achterin schopt wanneer nodig. Nieuwkomers Smith en Lillis zijn ook effectief, waarbij de eerste enige kwetsbaarheid vindt en de laatste consequent boeiend terwijl ze een onzekere heldin wordt.

Het meest schokkende aan “Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves” is hoe weinig vlees er op deze gereanimeerde botten zit, zelfs met een opgeblazen looptijd van 139 minuten. Wanneer een cast van personages van plan A naar plan B gaat en weer terug naar plan A, staat de constante beweging niet veel meer toe. Het grootste deel van deze film is “Wat doen we nu?” Nogmaals, dit is leuk met vrienden, en nog minder als je geen controle hebt over de reactie.

Deze recensie is gearchiveerd op het SXSW Film Festival 2023. “Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves” wordt op 31 maart geopend.