De echte Elisabeth trouwde met keizer Franz Joseph I in 1854 toen ze 16 was, waardoor ze keizerin van Oostenrijk en koningin van Hongarije werd. Ze is geportretteerd in opera, ballet, een trilogie van Oostenrijkse films uit de jaren 50 en een Netflix-serie genaamd ‘The Empress’. De tragische moord-zelfmoord op zijn zoon, de erfgenaam van de troon, en de vrouw van wie hij hield maar niet mocht trouwen, was het onderwerp van de film “Mayerling” uit 1968. Een opmerkelijke schoonheid, haar uiterlijk was haar grootste zorg. Vandaag kan ze worden gediagnosticeerd als anorexia of boulimie. Ze woog zichzelf tot drie keer per dag en beperkte haar eten ernstig, vaak dagenlang vastend.

In deze ongegeneerd fictieve versie dient het lijfje/korset als een metafoor die de vernauwingen symboliseert van een leven vol privileges maar zonder macht. Binnen haar kleine sfeer kan ze eisen stellen aan haar hofdames. Maar buiten hun kamers vertellen haar man en zoon haar constant wat ze moet doen. Keer op keer zien we uw testbeperkingen binnen de grenzen van uw situatie. Ze krijgt te horen dat ze een formeel evenement moet bijwonen, waarbij de keizer nadrukkelijk opmerkt dat ze kritiek heeft gekregen omdat ze niet genoeg tijd in Hongarije heeft doorgebracht. Ze arriveert, maar stort later in. Terwijl iedereen wiens korset zo strak zit dat het moeilijk is om te ademen flauwvalt door gebrek aan zuurstof, weet ze hoe ze moet doen alsof ze flauwvalt.

Elisabeth heeft slechts beperkte controle over haar activiteiten en relaties. Maar ze maakt zich meer zorgen over de hulpeloosheid waarmee we allemaal worden geconfronteerd: tijd en veroudering. “Op 40-jarige leeftijd begint een persoon zich te verspreiden en te verdwijnen” als alle betekenis komt van hoe hij wordt waargenomen. Politiek en bedreigingen van alle kanten beperkten de macht van een keizerin. Maar de kracht van schoonheid is minder subtiel en minder ingewikkeld gedurende de korte periode dat het aanwezig is. Dit is iets dat elke actrice begrijpt, wat misschien de reden is waarom Krieps niet alleen de ster is, maar ook de producent van deze film.