Aan het begin van de film is Marcus van Harrelson eigenwijs, strijdlustig en alle andere clichés die je zou verwachten voor dit type personage. In 2023 is het moeilijk in te zien waarom we twee uur naar deze man zouden willen kijken, zelfs met de kenmerkende charme van Harrelson in elke rol die hij speelt. Alex (Kaitlin Olson), zijn liefdesbelang van één nacht, doet het niet veel beter met karakterisering, met verschrikkelijke regels als “Ik ben een vrouw van boven de 40. Ik heb behoeften.” Maar gelukkig vindt Olson een paar meer lagen in haar optreden dan het personage op de pagina wordt toegestaan.

“Sorry, dit is nieuw voor mij”, zegt Marcus tegen Alex nadat hij een enorme faux pas heeft gemaakt door te vragen hoe zijn broer Johnny (Kevin Iannucci) aan zijn verstandelijke beperking kwam. Waarop ze moet uitleggen dat hij geboren is met het syndroom van Down, je snapt het niet. Dat is de belangrijkste veronderstelling van de film: dat iedereen die ernaar kijkt nieuw is in het weten van iets over verstandelijke beperkingen en daarom voortdurend hun bestaan ​​​​uitlegt in plaats van toe te staan ​​dat ze bestaan.

In een eerdere scène vertelt recreatiecentrummanager Julio (Cheech Marin) Marcus over het persoonlijke leven van het team. Terwijl zijn toespraak zich afspeelt in de voice-over, zien we kleine vignetten van hun banen en huizen. De filmmakers nemen echter nooit de moeite om tijd met deze personages door te brengen tijdens hun leven. In plaats daarvan laten ze het publiek hun leven zien vanaf een bijna antropologische afstand. De filmmakers zien ze alleen als leermiddelen voor Marcus en het publiek, niet als complexe mensen die het waard zijn om tijd mee door te brengen.

Het script geeft de ontluikende relatie tussen Marcus en Alex echter voldoende schermtijd. We zagen het opbloeien van hetero-seks tot diner in restaurants tot Marcus die Alex Shakespeare zag spelen in zijn werk voor Marcus die uiteindelijk naar haar en Johnny’s huis ging voor het vlees- en kaasbrood van zijn moeder op maandag.

Dit gebrek aan respect voor de menselijkheid van deze personages gaat ook ten koste van de dynamische cast die de Amigos speelt – Madison Tevlin, Joshua Felder, Kevin Iannucci, Ashton Gunning, Matthew Von Der Ahe, Tom Sinclair, James Day Keith, Casey Metcalfe , en Bradley Edens – wiens sterrenkracht, charisma en komische timing worden verspild aan oneliners en gedateerde grappen.