We bekijken de vierdelige documentaireserie van The CW, Greatest Geek Year Ever: 1982, waarin klassieke genrefilms uit dat jaar opnieuw worden bekeken.

VERHAALLIJN: Een diepe duik in alle geweldige films die in 1982 zijn uitgebracht.

ANALYSE: Iedereen heeft zijn eigen mening over het beste filmjaar ooit. Geleerden hebben de neiging om 1939 aan te halen als dat jaar Weg met de wind, De tovenaar van Oz, Gunga Din, Dhr. Smith gaat naar Washington, en er zijn verschillende andere baanbrekende klassiekers uitgebracht. Moderne filmfans hebben de neiging om 1999 te citeren, dankzij De Matrix, Vechtclub, Ser John Malkovich, Magnolia en nog veel meer. Zelf zou ik voor 2007 een sterk pleidooi houden In de jungle, Jesse’s moord Jacobus, weg baby weg, Dierenriem, er zal bloed zijn, Waar de zwakken geen plaats hebben, en anderen. Maar als je een filmnerd bent, staat één jaar boven alles, en dat is 1982.

Denk er over na. ET, Het ding, StarTrek II, Rots III, klopgeest, mes loper, de lijst gaat maar door. En nu krijgt 1982 een eigen docuserie van Mark A. Altman (Gratis initiatief), Roger Lay Jr, en meer. Een naam die je in de aftiteling ziet, is JoBlo-oprichter Berge Garabedian, de uitvoerend producent. Het feit dat JoBlo een rol speelde in de documentaire is de reden waarom we hem in eerste instantie niet recenseerden, maar ik moet toegeven dat ik aandrong op een recensie, alleen maar omdat ik er uiteindelijk voor ging zitten en alle vier de afleveringen bekeek en er dol op was. Ik ben niet betrokken bij de film en niemand heeft me gevraagd om het aan te pakken, maar ik hou van wat ik leuk vind en voor mij was het zo leuk dat het de moeite waard is om er licht op te werpen.

Elke aflevering richt zich op een paar films, waarbij veel van de mensen die bij de films betrokken zijn interviews geven. Al zie je Spielberg er niet over praten ET of Stallone over praten Eerste bloed of Rots IIIje krijgt William Shatner die beide bespreekt StarTrek II Het is Vliegtuig 2: het vervolg en Ron Howard bespreken Nachtdienst evenals onthullend dat hij aanvankelijk klaar was voor de regie StarTrek II. Het beste interview ooit is Barry Bostwick, die het allemaal laat rollen en er super charmant uitziet zoals hij zich herinnert. MegaKracht, een filmpje waarin hij naar eigen zeggen slecht was (niet mee eens). Bostwick is geweldig hier, met hem die zegt dat het schema een puinhoop was en dat hij op een dag uitging, super stoned werd bij het zwembad, maar later tot zijn ontsteltenis ontdekte dat hij die dag moest fotograferen.

Onze EXCLUSIEVE clip van de Greatest Geek Year Ever: 1982 docuseries, die zaterdag in première gaat op The CW, blikt terug op Star Trek II

De documentaire staat vol met dit soort juweeltjes van alle pratende hoofden, met een favoriet verhaal van mij Bedreigingsmaatschappij II producer Darin Scott, die zich herinnert dat hij de enige zwarte persoon in het theater was die in paniek raakte toen Mr. T versloeg Rocky Balboa vroeg Rots III en merkt dat ook op De Wegenstrijder het was de film die hem voor het eerst bewust maakte van surround sound. Alle betrokkenen houden duidelijk van wat er wordt besproken, en de doc wil zich niet alleen op het genre concentreren, met films als Afwezig Het is het vonnis ook op de voorgrond treden.

Als ik een probleem heb met de documentaire, is het dat sommige verhalen al eerder zijn verteld. Ik weet niet zeker of ze in de slechte videogame moesten komen ET gegenereerd, aangezien het al zijn eigen juridische documentaire heeft gewonnen (Atari: Spel voorbij), en de “wie regisseerde klopgeest‘ het debat was doodsbenauwd. Aan de andere kant vraag ik me af of een documentaire over deze films compleet is zonder deze oudere verhalen, dus ik kan ze niet al te hard beoordelen. Als doorgewinterde fan kan ik geen genoeg krijgen van verhalen die ik niet kende, zoals Orson Wells dronken en in een slecht humeur toen ze de trailer opnamen voor Conan de barbaar (ze hebben nog steeds de verkooppunten).

Algemeen, Het beste nerdjaar ooit: 1982 het is een nostalgische ontploffing. De derde van vier afleveringen wordt vanavond uitgezonden op The CW, maar als je de laatste twee afleveringen hebt gemist, kun je de CW-app downloaden en ze daar bekijken. Als je een liefhebber van films uit de jaren 80 bent, zul je dit geweldig vinden.

De vierdelige documentaire Greatest Geek Year Ever: 1982 wordt in juli uitgezonden op The CW!  Ga je kijken?

8