Sundance’s middernachtinzending, Polite Society, is een publieksvriendelijke actiekomedie met twee zeer plezierige hoofdrolspelers.

The Polite Society werd eerder beoordeeld op Sundance 2023.

VERHAALLIJN: Een jonge vrouw (Priya Kansara) die vechtsporten studeert, raakt ervan overtuigd dat er iets snode aan de hand is wanneer haar formeel rebelse zus (Ritu Arya) instemt met een huwelijk gearrangeerd door haar Pakistaanse familie.

ANALYSE: beleefde samenleving het is tegenwoordig zeldzaam voor Sundance – een publiekslievende actiekomedie. Alles overal tegelijk bewezen dat er honger is naar variaties in het genre. beleefde samenleving combineert zijn klassieke cultuurschok coming-of-age-verhaal (tinten van Bend it Like Beckham of Blinded by the Light) met het soort luchtige actiekomedie dat regisseurs uit Hong Kong regelmatig uitbrachten. beleefde samenleving is een leuk actiespel voor alle leeftijden, met wire-fu en veel vechtscènes.

Help regisseur Nida Manzoor (Wij zijn vrouwelijke delen) geeft specificiteit aan beleefde samenleving met haar geboorte in een Pakistaans moslimgezin terwijl ze in Londen woonde, net als de hoofdrolspelers. De heldin, Ria Khan van Priya Kansara, komt uit een relatief ruimdenkende familie. Ze is een toegewijde krijgskunstenaar die stuntvrouw wil worden, en haar zus, een krijgskunstenaar, is een drop-out van de kunstacademie. Dit alles maakt natuurlijk zijn beslissing om in te stemmen met een gearrangeerd huwelijk verdacht. Toch laat de film goed zien waarom de zus, gespeeld door een uitstekende Ritu Arya, zou instemmen met het vertrek. Ze wordt getoond terwijl ze op verschillende dates gaat met het paar, een rijke, knappe en vriendelijke dokter. Ria zou waarschijnlijk geen probleem hebben met het huwelijk, ware het niet dat zijn geliefde zus met hem naar Singapore is verhuisd en geen interesse meer heeft om als kunstenaar te werken.

voor veel van beleefde samenleving, Ria’s zoektocht om de relatie te verbreken lijkt misplaatst of zelfs monsterlijk, met als enige schijnbare rode haring de aanmatigende moeder van de bruidegom, gespeeld door de Pakistaanse actrice Nimra Bucha, die wil dat het huwelijk doorgaat. Dit is waar de film bijna misgaat, wanneer Manzoor Ria bijna ondraaglijk hypocriet maakt, alleen om te onthullen dat haar zorgen in de tweede helft enige verdienste hebben. hier is waar Geleerd Maatschappij omleidingen in de chaos van vechtsporten, met veel flitsende en leuke gevechten, meer gedaan in de Scott Pelgrim modus dan de HK-goedgekeurd Alles overal tegelijk. Er is ook een flinke dosis Bollywood, met een geweldig muzikaal nummer halverwege de film en een aantal zeer goed uitgevoerde kostuums en productieontwerp.

Het werkt allemaal goed dankzij Manzoor’s lichte aanraking en talent voor tempo (hoewel de eerste twintig minuten ongelijk waren), terwijl Kansara en Arya fantastisch zijn als de twee zussen in het middelpunt van de film. Vooral Kansara ziet eruit als een ster in wording, waardoor het een goede showcase is voor haar komedie en actie. Sommigen zullen klagen dat de gevechten niet uitgebreid of hard genoeg zijn, maar het is het beste om erover na te denken beleefde samenleving zoals eerst een tienerfilm en al het andere daarna. Ik kan me voorstellen dat deze film een ​​enorme aanhang krijgt onder jonge vechtsportfans, met een hele nieuwe generatie blijkbaar geboren dankzij het succes van Cobra Kai. beleefde samenleving het voelt als een natuurlijke evolutie van het genre om andere genres te omvatten, en als dat leidt tot een toestroom van coming-of-age-vechtsportfilms, meld me dan aan.

7