Het menselijke drama van het Asteroid City-gedeelte van de film, waarin onder andere Augie, zijn schoonvader Stanley (Tom Hanks) en de Steenback-kinderen met vreselijke spijt onderhandelen, wordt onderbroken door niet één, maar twee bezoeken. van een buitenaards ruimtevaartuig. De nieuwe kennis van intelligent leven elders in het universum lost niemands problemen op – het dwingt hen alleen om nog minstens een week in de woestijn te blijven. Augie en Midge kijken elkaar aan door hun cabineramen en vergelijken aantekeningen, waarbij Midge concludeert: “We zijn slechts twee catastrofaal gekwetste mensen die de diepte van ons verdriet niet uiten omdat … we dat niet willen.”

Johansson is uiterst verleidelijk op een soort raadselachtige, soort openhartige manier, terwijl de uitvoering van Schwartzman onthullend is. De acteur – die Max Fischer speelde en sindsdien in bijna elke Anderson-film heeft gespeeld – toont hier een nieuwe volwassenheid, praktisch serieus, door een hulpeloze man te spelen in plaats van een onvolgroeide tiener. De aard van zijn rol – naast het spelen van Augie speelt hij de acteur die Augie speelt, een acteur-toneelschrijver die Earp aanvankelijk niet graag wil casten – stelt hem in staat om twee discrete romantische banden te smeden (een misschien, een zeker), waardoor het is een uitvoering die dubbel moeilijk is om uit te voeren en dubbel plezierig om naar te kijken.

Alle actie van de film – en er is veel van, en het zwelgt allemaal in de vreugde van creatie, van uitvoering, van menselijke uitvindingen die op zoek zijn naar kosmische pracht – concentreert zich uiteindelijk op de banale maar allesverslindende vraag: “Wat is betekenis? van betekenis? leven?” Natuurlijk stelt de film het probleem niet zo duidelijk. Hier neemt het de vorm aan van een statement, gearticuleerd als een oproep: “Ik begrijp het stuk niet.” Gevolgd door de schrijnende vraag: “Doe ik het goed?”

“Asteroid City” toont een prachtige galerij van mensen in verschillende gedaanten, die kunst uitvoeren en het leven uitvoeren, die allemaal proberen te doen wat juist is. Het is een sui generis apparaat dat niettemin zijn hart heeft in moderne klassiekers – ik voelde overal echo’s van “Our Town” en “Citizen Kane” en anderen. Maar het is duidelijk dat ik uiteindelijk de stem van een andere meester hoorde. Ik beval de film aan bij een oude vriend en vertelde hem dat “Asteroid City” vergelijkbaar was met een andere grote filmische viering/ondervraging van performance als leven, van het leven als performance: Jean Renoirs “The Golden Coach”. Ja, het is heel goed.

Draait nu in geselecteerde bioscopen en is vanaf 23 juni landelijk verkrijgbaar.