Thu. Apr 18th, 2024

Wat betreft Kang: hij is wat fans van het genre een “ret-con” noemen. De filmmakers hebben hem nodig als een angstaanjagende, almachtige schurk (hij is in wezen Thanos in een nieuw jasje: een genocidale gek) en om in deze film te worden geïntroduceerd, zodat hij snel kan worden gepositioneerd als de Big Bad van het volgende Avengers-team. boven. Maar ze moeten ook uitleggen waarom Janet van Dyne (Michelle Pfeiffer), de ex-vrouw van de originele Ant-Man Hank Pym (Michael Douglas), die 30 jaar vastzat in het Quantum Realm, Kang nooit tegen iemand noemde. Het antwoord is niet overtuigend, hoewel Pfeiffer het verkoopt. Maar dit is een stripboekfilm, dus je moet verder. Pfeiffer heeft in ieder geval genoeg te doen om de plot vooruit te helpen en de scheuren in het verhaal te verdoezelen. Meestal lijkt Hope van Evangeline Lilly, ook bekend als The Wasp, een beetje op zijn aanwezig, aanwezig en betrokken, maar zonder al te veel indruk te maken. (Verhalend werd ze overschaduwd door Cassie: de laatste was meer een Pyms-film, en deze gaat vooral over Scott en Cassie.)

Kang is een slecht geschreven personage – hij is slecht, hij is gek, hij is een genie, hij wil ontsnappen aan het Quantum Realm en dat is het eigenlijk. Er is maar zoveel dat de cast kan doen om hem er angstaanjagend uit te laten zien. De film mist de moed (of misschien toestemming van de studio?) voor de Temple of Doom.’ vermoord Cassie (nu een tiener met haar eigen superpak, gespeeld door Kathryn Newton) waar hij bij is en laat Scott haar dood voor eeuwig herbeleven waar hij bij is. Maar vaker wel dan niet, wordt de dreiging van Kangs optreden overgebracht door een optreden van Majors, die de optredens van Marlon Brando na de jaren 70 lijkt te kanaliseren, waar Brando regels ontving via een oortje of ze voorlas van kaarten die op de kostuums van andere acteurs waren geplakt.Soms pauzeert hij eindeloos tussen woorden in een regel terwijl hij in de ruimte staart , of kijkt omhoog of opzij, alsof de volgende gedachte daar op de loer ligt. Een element dat intrigeert: Kang lijkt diep en woedend verdrietig, op een manier die een van de krachtigste regels van The Sopranos weergalmt: “Depressie is naar binnen gerichte woede.”

Uiteindelijk bezwijkt de film voor de MCU-formule en wijdt zijn laatste act aan veel te drukke CGI-gevechten, waarbij dingen tegen andere dingen botsen en exploderen en uiteenvallen terwijl mensen schreeuwen dat ze het universum moeten redden. Soms gaat de film overboord met zelfbewustzijn op deze ongelukkige MCU-manier – zoals een personage laten bevestigen dat er net iets raars is gebeurd door te zeggen: “Dat was raar”, of aankondigen dat een ander personage cool is, wat hier allebei gebeurt. Maar de low-stress, low-risk-houding van de film redt het.